Viselettörténet Károlyfalván a 20. század folyamán
A falu lakói svábok, az 1750-es években települtek a később
Károlyfalvának nevezett helyre a sárospataki határban. Fotók, amelyek alapján viseletük
rekonstruálható, csak a 20. század folyamán készültek a falu lakóiról. Azonban
feltételezhető, hogy a 20. század eleji viselet nem sokban különbözhetett a 19.
századitól, hisz az életmód, életforma is csak lassan változott. Nyelvüket is
őrizték, s feltehetően ruházatukban is ragaszkodtak a hagyományos, Fekete-erdő
vidékéről hozott sváb viselethez. A változás, teljes átalakulás a 20. század
folyamán ment végbe fokozatosan. Ennek elemeit veszem számba, korosztályonként,
nemenként, főleg a családoknál fellelhető fényképanyagra, s személyes
emlékezésekre támaszkodva.
Kisbabák
Ma már teljesen kimegy a divatból a pólya, esetleg abban viszik az
újszülöttet keresztelni, s lehet, hogy csak akkor van benne, de még egy
generációval ezelőtt is az újszülötteket pólyába tették, és több hónapig ez
volt a babák öltözéke, alatta hátul nyitott megkötős kis babainggel és
természetesen textilpelenkával, guminadrággal. A most ismert pólya elődje egy
közönséges négyszögletes párna, amelynek az egyik sarka szebben, fodorral volt
kiképezve a fej számára. Nem viselet, de itt említem meg, hogy a szántóföldre,
szőlőbe kivitt kisbabának rengőt (ponyvát) kötöttek egy erős faágra, vagy a
földbe szúrt két karóra, s abban töltötte az időt a baba két szoptatás között.
1940-es évek (Bognár ….) 1968 (Karajz Nóri)
Kislányok
A kislányok ünneplős ruhája nem
sokat változott a múlt század folyamán. Derékban vagy mell alatt vágott,
húzott, széles aljú, ujjatlan, rövid vagy hosszú ujjú ruhácskák más-más
díszítéssel: fodorral, piével, farkasfoggal, darázsolással, rátett gallérral,
behúzott gombbal. Ünnepségeken, ünnepeken „magyar” ruha. Elő-előfordul hímzett
magyar blúz vagy tiroli szoknya is. A derékban elvágott, húzott vagy rakott
aljú hosszúujjú szövetruha is gyakori. A 1960-as évekig masni a hajban: a
varkocs végén, a fejtetőre tűzött kakasban vagy a simán oldalra csatolt hajban
is. A lábon harisnya „kötőlivel” vagy harisnyatartóval, nyáron fehér zokni. Ha
nadrágos együttes, az kötött. (A képen látható lehet, hogy amerikai rokonok
csomagjából származik). Az ötvenes években ünnepi viselet a matrózruha
lányoknak is, fiúknak is. Főképp iskolai ünnepi viselet a sötétkék rakott
szoknya fehér blúzzal, nájlonblúzzal. Könnyű nyári viselet a mintás karton
húzott szoknya fehér blúzzal. A 70-es évektől a csupán nadrágos viselet is
általánossá válik a lányok közt. A század vége felé könnyed nyári viselet a
póló kis szoknyával vagy rövidnadrággal.
Magyar ruha még meglévő darabjai Katus
néni komódjában
1920-as
évek (Pos Mari, Csere Kati)
1930-as évek (Velti Éva, Kisgáti
Katalin, Hauser Katalin, Deutsch Lénuka,
Deutsch Monika, Rák Terézia és Magdus)
1940-es
évek (Karajz Évi, Kopasz Annus
és Mari, Sós Juliska, Deutsch /Gliba/ Magda)
(A Deutsch
testvérek: Mari, Marimagda és Cuzi)
1950-es évek (Szócsin
Márta, Karajz Margit, Brogli Kata, Karajz Bonci és Margit)
1950-es
évek (Burger György mellett Burger Gizi, Burger Ági [Jobbik], Burger Ági [Kakas],
Deutsch Magdi;
újra Deutsch Magdi, Nezáczki Klári)
1960-as
évek (Szócsin Márta, Karajz Bonci, Hauser Marika)
1970-es
évek (Hauser Emília, Karajz Nóri, Frei Zsuzsa)
A hétköznapi viselet a század első felében a kevés fotó alapján igazán csinos: húzott aljú bő ruha, rajta kötény, hidegben kabátka, fejkendő, kiscsizma. Ha jobb az idő, mezítlábaskodnak, még/már a március 15-ei ünnepségre is mezítláb mennek. A fehérnemű szegényes vagy semmilyen: télen barna barhent hátul nyitott kezeslábas, nyáron semmi (idős néni elmondása szerint akkor varrtak neki először bugyit, amikor színpadon szerepelt.) Később a szegény ötvenes években már kevésbé sikkesek, főleg hideg időben: a kislányokra a szoknya alá nadrágot húznak, leginkább mackónadrágot, fejükön sapka vagy kendő. Még mindig divat a csinos kötény. Kánikulában kislányokon, kisfiúkon is napozó. Iskolába a 60-as 70-es években köpenyben járnak, amely különféle szabásokban, legombolható ujjal is kapható, fehér cserélhető gallérral csinos és praktikus viselet. A századvég általános falusi női viselete, az otthonka a gyerekeken is előfordul. Hasonlóképpen egyenviselet a 80-as években a cicanadrág.
Végül: minden idők mindenféle hajviselete szép volt, ha akkor esetleg nem is úgy láttuk. A gyerekeket nem lehet elcsúfítni sem a kakassal, sem az oldalra csatolt hajjal, sem az óriás masnival, sem varkoccsal – bájosak mindenféleképp.
1925 (Burger Rozália (Tejcse Rózi), Frei Katalin
(Gúnár Kati))
1940-es évek (egy a Brogli lányok közül, Deutsch Eta és Cuzi)
1950-es
évek (????, Cilli Magda, ?, Deutsch Angi, ?, Deutsch Magdi)
1960-as évek (Brogli Kata,
s közbül a Fejjel-lányok: Kati, Anci és Irén – bámészkodók Kopasz Annus
esküvőjén)
1970-es
évek (Burger Anikó, Karajz Nóri)
1970-es-80-as
évek – nyáron napozóban (?,
Burger Editke, Szócsi Éva és Erika)
1970-es,1980-as
évek - kötény, iskolaköpeny, otthonka, cicanadrág (?. Nezáczki Anci, Jenei
Andi, Trifonov Dóra)
--------------------------------------------------------------------------------------------
A
kicsiknél gyakori az összegombolható alsó és felsőrész a praktikum miatt. A
nagyobb fiúk ünneplős ruhája a nagyokét formázza: ing, öltönykabát és nadrág,
legfeljebb nem hosszú, hanem rövid vagy térdig érő, nadrágtartóval. Az öltöny
több évre szól, kezdetben óriási, aztán egyre kisebb rajtuk. A háború előtt, alatt
Bocskai vagy Bocskai-szerű ruha. A lábon zokni vagy harisnya, a rövidnadrág
természetesen kantáros. Az ötvenes években feldobja az öltözéket az amerikai
csomagból származó mellény, vagy az óvodástáska. Később a rövidnadrág kötött lesz, az ing
helyett galléros, színes felső, és átveszi az uralmat a pulóver.
1930 körül Hochvárt (Kisgáti) Sándor Bocskai ruhában
1940-es
évek (Karajz Anti, Burger Laci, Hauser Zoli, Burger Náci, ??, Brogli Vendel, ?)
1950-es
évek (???, Brogli Pisti)
Rák
Dénes ünnepi matrózruhája – ki tudja, milyen régi és hányan hordták már, a
vékony fehér ing agyon van stoppolva és foltozva. A kék ruha rendkívül kemény
anyag, nagyon kényelmetlen viselet lehetett.
1950-es évek (Bartus
Pista, Bartus Pista és Imre, Rák Dénes 2x, Lauber Imre)
1960-as évek (Schmiedt Gabi és Frei Laci)
1970-es
évek (Karajz István és Árpád)
1990-es évek (Kalán Peti és Jani)
A
század legelején a kisfiúk hétköznapi viselete is a felnőttekét utánozza: még
viselik a bő vászongatyát, kis mellénnyel, kalappal. Nagyon mutatós. Hidegben
nadrágot, bőrcsizmát, ujjast húznak, fejükre siltes sapkát, kalapot vagy
kucsmát tesznek. Később a bőrcsizmácskából egészcipő vagy gumicsizma lesz, a
fejfedőből svájci sapka, kötött sapka. Kisbabák fején kétcsúcsos cicasapka. Az
egészcipőre az ötvenes években a tehetősebb szülők szép fehér hócipőt adtak.
Kisgyerekek téli alsó viselete a kezes-lábas: a hátul nyitott overall barna
cirkás barhent anyagból. Alighanem minden gyerek utálta. Nyáron a totyogók
napozóban, a nagyobbak klottgatyában töltik a napokat, mezítláb, felül ing vagy
amerikai csomagból származó póló. Később egyszerűsített megoldás a harisnyanadrág
pólóval. Ha hűvösebb van, a mackó az egyenviselet.
1903
körül (Deutsch Márton - 1920-as évek (?, Deutsch Ignác-Gliba?, ?) - 1940-es
évek (Rák Jozu, Kopasz testvérek)
1950-es
évek (Cuju, Bartus Imre, Brogli Laci és Bartus Imre, Rák Dénes, Bartus István)
1960-as évek
(???, Cilli Jani, ???, Rák Jóska)
1960-as
évek (Hauser Imre, Karajz Barnus, Karajz István, Nóri és Árpád)
1970-es
évek (Karajz István)
A
leányok hétköznapi viseletéről nehezebb képet alkotni, a fényképezkedés nem
volt még hétköznapi dolog. Műteremben, kiöltözve, vagy vasárnap délután a
zöldben fényképezkedtek. A századelőn, a 20-as években fehérben lefényképezett
lányok valószínűleg a hagyományos sváb lányviseletet hordják: bő fehér szoknya,
mívesen megvarrt és díszített, testre szabott,
elől gombos, állógalléros, hosszú ujjú fehér blúz. Hajuk simán
hátratűzve, valószínűleg befonva, vagy kis kontyban, kezükben imakönyv. A
negyvenes évek leányai vidám aprómintás, derékban szabott, térd alá érő, rövid,
buggyos ujjú kartonruhákban, hosszú copffal vagy kis konttyal álltak a
felvevőgép elé, virággal, zöld ággal a kezükben. A sötét ünneplőruhát szép
fehér gallérokkal egyénítik. Hivatalos ünnepre fehér blúzt, sötét szoknyát
vesznek. Később mellény is kerül hozzá. Lábukon fehér bokazokni. A hétköznapi
viselet is valószínűleg hasonló, csak egyszerűbb változatokban és köténnyel.
Az
ötvenes évek nagy divatja a bő húzott szoknya japánujjú fehér blúzzal, széles
övvel és a rövidre vágott ún. körhaj. Az egészruhák derékban szabottak,
könnyedek, csinosak. A hatvanas években szűkítő varrással adják meg a ruha
formáját, és zsabóval díszítik. Szélesedik a fazonok skálája, s a későbbiekben
egyre kevésbé válik el a hétköznapi és az ünnepi viselet, s egyre inkább
urbanizálódik a falusiak öltözéke is. Megjelennek a
pulóveres-lastexnadrágos-napszemüveges, hosszúhajú lányok, később a
rövidhajúak, trapéznadrágosak, miniszoknyásak, forrónadrágosak,
farmernadrágosak, és így tovább… S a
fényképezőgép előtti pózok is egyre lazábbak.
1918 (Deutsch Róza, Burger György
pap édesanyja)
1920-as
évek (Hochvárt Katalin, Hauser Mária, Brogli Brigitta, s újra Hauser Mária)
1940-es évek (Burger és Deutsch Katalin,
Hauser Manya, Hochvárt Rozália, Deutsch Margit, Rák Léna, Hochvárt Rozália,
Velti Katalin, Rák (Mátyás) Mari, Deutsch Margit (Gizi))
1940-es
évek (Schmidt Margit, Deutsch Margit (Gizi), Tóth Bözsi, Winkler Emma, Rák Mari
és Magdus, Hauser Katalin, Winkler Emma)
(Karajz
Évi, Deutsch Magdolna, Brogli Mariska, Rák Évi
- Burger György pap leányokkal
1955)
1950-es
évek eleje szigorú ünneplője nyáron (Rák Évi, Schmidt Katalin (Buli Kati),
Deutsch Mária, Brogli Mariska, Deutsch Magda (Marimagda), Karajz Évi, és télen
(? Brogli Rózika és Marika, Deutsch Évi)
1950-es
évek (?, Burger Mária,
?,Deutsch Magda, Rák Katalin, Pinka Kati, Koritár Kató, Kopasz Annus)
1950-es évek (Brogli
Marika és Rózika, Kopasz Annus és Koritár Kató, Kopasz Annus)
1960-as évek (Gál Kati és Koritár Kató,
Burger Gizi és Deutsch Cuzi,
Deutsch Magdiék, Velti Valiék)
1970-es
évek (Brogli Kata, Karajz Bonci, Brogli Marika, Lauber Katica, Hauser Mária és
Emília)
1980-as
évek (Karajz Nóri, Hauser Emília)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Asszonyok
Az asszonyok ünnepi viselete a századelőn még kétrészes: finom anyagból készült bő szoknya, gazdagon díszített, szép vonalú, csinos felsőrésszel, fiataloknál világosabb színekben, idősebbeknél sötétben, feketében. Nem feltétlenül kötnek kendőt, ha igen, inkább világos delénkendőt, később nylonkendőt. A blúzok később egyszerűsödnek, de a gallér szép, hímzett. A huszas-harmincas években a városi viselet is megjelenik: rakott szoknya, bő hosszított blúzzal, masnival, vagy bő, csípőben vágott ruha – inkább a fiatalabbak körében, és talán azon családokban, akiknek Amerikában vannak kivándorolt hozzátartozóik.. Az ötvenes években már derékban szabott egészruhákban járnak, egyszínűben vagy vidámabb mintásban. Ezeket is kézelő, fehér gallér, szép gomb, ráncolás, stb díszíti. Igazi ünnepi alkalmakkor (primícia, lakodalom) elegáns fekete ruhába öltöznek, gyönyörű fehér gallért tesznek rá, s szakácsnőként az egyszerű rombusz formájú madeirás szakácskötényt e szép ruhák elé kötik. Kifejezetten elegánsak. A hajviselet is szép: hátratűzött konty vagy rövid körhaj. Az ötvenes években megjelenik a kosztüm is. Az egészruha derékban elvágott, s csinosan ráncolással adják meg a mellbőséget. A későbbiekben az asszonyok inkább szűkítő varrással szabott egész ruhákat hordanak.
1920-as évek
Hochvárt Ferenczné Hochvárt Fülöpné
gyermekeivel Deutsch Zsuzsanna,
Rozália és Ignác
1920-as
(Hauser Ignácné, Rák Mártonné, Deutsch Mártonné) ,-30-as évek (Deutsch
Flóriánné)
40-es
évek (Karajz Antalné, Burger Józsefné)
1950-es
évek (Bartus Istvánné, Pokoly-testvérek, Brogli Ignácné)
(Karajz
Mátyásné, Nezáczki Mártonné, Schmiedt Gáborné)
1950-es évek (Deutsch
Monika, Brogli Katalin, Burger Flóriánné, Burger Mariska, Brogli Erzsébet és
Mária)
A hétköznapi viselet a nehéz mezőgazdasági munkához illetve anyagi körülményekhez szabott praktikus, réteges meleg öltözék: ruha, kötény (később otthonka), mellény, szvetter, kendő, előre vagy hátrakötve az időtől függően, mezítláb, vászoncipő, gumicsizma. A ruhán, kötőn, otthonkán feltétlenül zseb.
(Deutsch Flóriánné, Jaskó Magda, Jaskó
Juliska)
(Jaskó Magda, Kopasz Annus)
(Bartus Györgyné, Rák Józsefné, Didics
Jánosné, Rák Lajosné)
(Téesz-asszonyok és lányaik,
Karajz Mátyásné és Szabadosi Vendelné)
(özv. Bartus
Istvánné, Karajz Mátyásné, Tóth Lászlóné)
Öregasszonyok
Az
ötvenes években még a régi kétrészes viseletben, a hatvanas években már
egészruhában, de mindig feketében. Ez a hetvenes évektől kezdett megváltozni,
fekete ruhás öregasszonyt ma már alig látni, a kendőhöz sem ragaszkodnak
feltétlenül, s többen a templomba is retiküllel jönnek. (S az öregasszony
megnevezést is – lehet -, visszautasítanák.)
A
kétrészes viselet: bő szoknya csinosított derekú blúzzal kifejezetten csinos és
előnyös mindenféle alkatra Télen haraszkendőt hordtak, a kabát későbbi viselet.
(Brogli Ferencné, Deutsch
Ferencné 1952, Burger Györgyné, ?1955)
(? 1952, Rák Lajosné, Hochvárt
Józsefné 1950-es évek)
(Rendes Mártonné férjével téli
lakodalmi menetben 1956 - Ismeretlen asszonyok szüreten a Gergelyhegyen 1930-as
évek – Deutsch Flóriánné Maktus néni, Brogli Györgyné Mari néni)
(Rák Jánosné, Brogli Andrásné,
Rák Mártonné, Nezáczki Ignácné)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fiúk
- Férfiak
A
fiúk-férfiak viselete nem tér el lényegesen egymástól, mint láttuk, régen a kisfiúk
öltözete is a felnőttekét kicsinyítette.
A
század elején a gyerekviseletből következtetve még valószínűleg hordtak
bőgatyát, vászoninget. A 20-as években még előfordult különleges zsinóros
ünneplő, később nemigen. A férfiöltözék a bőrcsizma, csizmanadrág, ing, ujjas
(zakó), télen rövid prémes télikabát rá, és kucsma vagy kalap. Hozzá bozontos
bajusz, pipa. Később a 40-es években pantallós öltöny. Az ujjas alatt mellény
(esetleg kötött). A század második felében jön be a lazább pulóveres öltözék. A
csizmába kapcát tekertek, a zokni csak az 50-es-60-as években jön át a falusi
viseletbe. Hétköznapra, a munkába is hasonlóképp öltöztek, az idősebb férfiak
sötétkék surcot kötöttek maguk elé, hogy óvják a ruhát. A bőrcsizmát később
felváltja a gumicsizma, az ujjast és csizmanadrágot pedig a munkásruha, a
kétrészes, majd az overall. A fejfedő: kucsma, kalap, svájcisapka. A 60-as
évektől a férfiviseletre is egyre jellemzőbb a városiasodás, megjelenik a
farmer, a póló, az edzőcipő, a hosszúhaj, majd újra a rövid, a bermuda, és így
tovább…
(Rák Ignác/Kánem
Náci, gazdák 1925-ben)
(Karajz Antal, Nezáczki
Márton/Bolha Marci, Deutsch Márton/Pandák)
(Deutsch
Márton, Karajz Antal, Deutsch Flórián)
(Hauser Imre, Hauser Andor
és Rendes József, Hochvárt Vendel, Kopasz István, …)
(Jaskó Jóska, ?, Burger
Zoli, Rák Jozu, Brogli Vendel, Nezáczki Ignác, Deutsch József, Burger László,
Deutsch György)
(…, Deutsch Ferenc
(Pelenkó), Deutsch József (Klipác), Karajz Antal, Nezáczki Ferenc)
(Deutsch
Márton/Süket Marci, Jaskó Gábor, Karajz Antal,
Bodnár Pityu, Tóth László (Cicmán))
(Kopasz
István, Jaskó Jani és Jóska)
(Cilli Pisti, Bosch Jani,
Cilli Marci, Karajz Anti)
(Bartus
Pista, Rák Lajos, Cilli Jani és Rák Péter, Karajz Árpád és István)
(Kalán Jancsi,
Trifonov Tamás, Liba Gyuri, Bódor Miklós, Burger Gyuri)
(Schmiedt
Norbi, Kalán Jani)
Elsőáldozás,
esküvő
Különleges
alkalmi ünnepi öltözék volt leányoknak az elsőáldozó ruha és a menyasszonyi
ruha valamint a koszorúslányi ruha. Ezek is a kordivat illetve szokás szerint
alakultak, s egymáshoz is hasonló stílusúak voltak. A családok nagy súlyt
fektettek rá, hogy ezeknek a ritka alkalmaknak a külsőségekben is megadják a
lehetőségekhez képest a rangját.
A század első
felében hosszú fátyla és díszes fejdísze volt az elsőáldozóknak, a fehér ruha –
hosszú vagy rövidebb – a mindenkori ünneplős stílushoz igazodott. A század
második felében egyszerűbb, rövidebb volt a ruha, fátyol nélkül csak egyszerű
mirtuszkoszorúval, később kis kosztümformájú is volt, míg az utóbbi időben újra
kis menyasszonyokhoz hasonlítanak az elsőáldozók.
(1930-as
évek: Schmiedt Margit, Rák Terézia
1950-es évek: Tóth Mária
1960-as évek: Szócsin Edit és Marika 1970-es évek)
A menyasszonyok
ruhája a századelőn nem fehér volt, hanem a legszebb, legdíszesebb sváb
kétrészes ruha. Később ez a fiatalasszony ünneplőjévé vált. A húszas években a
kordivatnak megfelelő térdig érő, derékban bő, hosszított derekú fehér ruhákban
esküdtek, a fejet körbeövező hosszú fátyollal és mirtuszdísszel. A negyvenes-
ötvenes évek ruhái az általános szegénységnek megfelelően egyszerűek voltak,
derékban szabottak, kissé bővülő, földig érő ruhák, magasan záródó gallérral,
hosszú ujjal, s egy ruhát több menyasszony is viselt, kölcsönadták egymásnak. A
hatvanas évek széles szoknyáival a menyasszonyi ruhák is szélesedtek, a fejdíszek
változatosabbak lettek, a fátylak rövidültek, később el is maradtak.
Bele-belejátszott a divat, például a hetvenes években kalocsai mintás díszítés.
A csokor a hatvanas évekig művirágból volt.
(1920-as
évek: Hochvárt Katalin 1930-as évek:
Deutsch Zsuzsanna 1940-es évek: Nezáczki
Katalin 1970-es évek: Brogli Ágnes 1980-as évek: Nezáczki Anna)
A hagyományos
falusi lakodalomban nagy szerepe volt a koszorúslányoknak és vőfélyeknek, a
menyasszony és vőlegény leány- és fiúrokonainak, barátnőinek, barátainak.
Fontos volt a koszorúslányi ruha, az amúgy szegényes ruhatár mellett ritka
lehetőség volt a lányoknak ilyen jelmezbe öltözni. Minden családban volt egy
koszorúslányi ruha, amit a felnövő lányok koszorúslányként örököltek és viseltek.
Ezek egyszerű szabású, szolidan díszített ruhák voltak, de földig érő
hosszúságuknál és rózsaszínűknél fogva mégis különlegesnek számítottak. Ha nem
volt más, rátűzött aszparáguszággal, virággal díszítették. A hatvanas-hetvenes
évekig viselték ezek a régi ruhákat a koszorúslányok, aztán kiment a divatból.
Napjainkban újra van, de ezeket már kölcsönzőből kölcsönzik, mint a
menyasszonyi ruhát.
(Koszorúslányok
Winkler Emma és Naán Zsuzsa esküvőjén 1950-es évek)
A ruhákat
megbecsülték, az ünneplőket vigyázták, a köznapiakat toldozták-foldozták, a
varratott ruhák maradékanyagát eleve eltették, hogy legyen miből kitoldani,
vagy megfoltozni, ha elszakad, kilyukad. Márpedig a paraszti munka nagyon
nyűtte a ruhát. Mindig volt a faluban néhány varrónő, emlékeznek például Dufla
Mari nénire, aki varrta a szép régi blúzokat, s másokra, akik később az
egyszerűbb ruhákat, kötőket (kötényeket) varrták, főleg özvegyasszonyok
próbáltak ezzel kevés pénzhez jutni. A végképp kiszolgált ruhákat felvágták
vékony csíkokra rongynak, gombolyagba föltekerték, s abból szőtték majd a
pokrócot. Semmi sem ment kárba, nem ismerték a mai jólét illetve fogyasztói
társadalom pazarlását. A mai értelemben vett szemét tulajdonképpen nem
létezett, a gazdaság mindent hasznosított: az éghető hulladékot a tűzhelyben
elégették, az ételmaradékot az állatok ették meg, a rongyhulladékot felszőtték,
veszélyes és műanyag hulladék nem volt. Szegénység volt, de az életszemlélet
praktikusabb, józan ész szerintibb, értékelvűbb volt.
Trifonovné Karajz Borbála
(A fotók a falu lakóinak magántulajdonában, a
www.karolyfalva.hu weblap
rendelkezésére bocsátva)