Karajz
Margit:
Károlyfalva régi, egykori faluképéről,
lakóházairól, melléképületeiről
Mikor 1752-ben őseink a
jobb jövő reményében vállalták, hogy Németországból Magyarországra telepítsék őket, erre a vidékre,
a mostani falu helyén erdőség volt még. Akkor a mostani országút túloldalán
lévő kicsi Somlyód-hegy oldalába telepedtek le először. A hegy oldalába pince- vagy barlanglakásokat
vájtak ki maguknak. De ez a rész igen védtelen volt, igen fújt a szél arra,
huzatos hely volt. Ezért kerestek
alkalmasabb helyet. Így állapodtak meg a mai falu helyén, a hegyek és a
Hibli-domb völgyében. Így mondták el a régi öregek. Ők is az előttük élőktől
hallották.
Az első házaik földbe vájt pincék voltak. Majd elkezdték a falu helyén lévő fákat
kivágni, a területet alkalmassá tenni a 16 családból álló kis közösség részére.
Kis honfoglalók voltak. A semmiből kellett újrakezdeni itteni életüket. Hogy az
első házaikat ezekből a kivágott fákból építették-e, nem tudom, erről nem
beszéltek, de ez elképzelhető. Később már kőből építették házaikat, de
valószínű, hogy ezek az első házak még csak egy szobából állottak, mert arról
valahonnan tudtak, hogy a közösségnek csak egy kemencéje volt, amit minden
család használt. Beosztották, hogy melyik nap melyik családok süthettek
kenyeret benne. Azt is tudjuk, hogy 1777-ben
a zárt közösség a település közepén
észak-déli irányú templomot épített magának már kőből, és kis fa
toronnyal látta el. A templom annyira a
falucska közepén állt, hogy azt az utca és a házak két oldalról körbefogták. Ezek az első házak
valószínű, hogy zsindely vagy szalmatetősek lehettek, mert abban az időben
sokszor égett le a falu.
Aztán később már 2-3 helyiségből álló házakat építettek. A bejárat
az égre nyíló pitvarból volt. A pitvart
boltív választotta ketté. A boltív hátulsó felében volt a kemence a
kenyétsütéshez. A kemence tetejét vas-plattal csinálták, hogy főzni is lehessen
rajta. Ez külön is fűthető volt. A füst a szabadkéményen távozott. A szabadkéményben
füstölték ki a szalonnát, kolbászt, bepácolt húsokat, amit tartósítani kellett
a sózással, füstöléssel, hogy tovább elálljon.
A pitvarból előre és hátra is nyílt egy-egy szoba. Az utca felőli oldalon
lévő volt az „elsőház”, amit nem nagyon
fűtöttek, inkább csak a vendégek fogadásakor, búcsúkor használták. Ide
ravatalozták fel halottaikat. A hátra nyíló szoba a „hátsóház” volt. Ez volt a
lakóház. Mindkét szoba füstelvezetése a szabadkéményen át történt. Kezdetben a hátsóházban „rakott masinába”, később vasból készült
csikómasinába tüzeltek, majd sparhelt masinába, ami melegített is, és főzni is
ezen főztek.
Ezek a kőből épült házak vastag, 60-70 cm széles falakkal épültek.
Még a mestergerendát tartó két közfal is ilyen széles volt. Ezek a falak nem voltak olyan egyenesek, hol
befelé görbültek, hol kifelé kanyarodtak.
A házak alapját nem szigetelték régen, ezért a még meglévő régi
házak vizesek, salétromosak.
A házak utcai oldala tűzfalas, nyeregtetős, kezdetben zsuppal volt fedve,
később hódfarkú szürke cseréppel. Az utcai elsőházon kettő, a pitvaron és a
hátsóházon egy-egy ablak volt. Az ajtó-
és ablakkereteket kőből faragták ki. Az ablakok kicsik voltak szimpla üveggel,
de kívülről fekete vas-spalettával is záródtak. A falakat fehérre meszelték
kívül is, belül is. A házak udvari oldalán
fa oszlopokkal alátámasztott tornác volt. A lakószobák és a tornác alja
is földes, döngölt agyag volt, amit minden hét végén feltapasztottak, mert
egész héten ez a tapasztás feltört. Akkor még nagy családok éltek a házakban,
három nemzedék is élt egy szobában. A
szobák padlásosak voltak, kötépen mestergerendával.
A hátsóház, ahol az egész család élt, nagy volt. Berendezése
egyszerű. Volt benne egy masina a fűtéshez, főzéshez, alatta fásláda a
tüzeléshez szükséges fának. Volt asztal
asztalfiókkal, amiben az excájgot és a főzéshez szükséges kisebb szerszámokat
tartották. Az asztal mellett lóca vagy karosláda. A karosláda igen alkalmas bútor volt ezekben
a szobákban. Nappal ülőalkalmatosság, éjjelre fekhelyként is szolgált, a ládába
pakolni lehetett. Sok ágy volt a falak mentén. Az ágyakra az ágyneműt nappalra
felvetették, letakarták. Volt még komód, aminek a fiókjaiba pakolni lehetett,
és a tetején, amit terítővel letakartak, volt helye a tányéroknak, poharaknak.
A fiókokba a ruhaneműt, stb. tették. Nekünk még asztalágyunk is volt. Anyuka
gyerekkorában abban aludt, nappal pedig asztalként szolgált. Konyhaszekrény nem
volt, ezért pakoltak a komód tetejére vagy a stelázsi polcaira. Rendes Erzsi
néninek fából készült, sötétre festett, falra erősített állványa volt (téka),
amire a csészéket fel lehetett akasztani, és a tányérokat is be lehetett
állítani. A nagyobb edényeket, mint a vájling, szakajtó, kisebb fatekenő,
mosófazék, vagy hurkatölrő, kenyérsütő lapát, stb. a kemencés szabadkémény
oldalfalaira, szögekre akasztották. Mosogatni vájlingban mosogattak az asztalon
vagy hokedlin. Régen nem volt annyi edény, mint most. Fontos bútor volt a
vizeslóca, amin a két vizesvödröt tartották a vizesbádoggal. Ebbe a szobába
ruhásszekrény nem nagyon fért be. De abban az időben nem is volt sok ruhájuk az
embereknek. Az ágyak fejrészénél a falra szerelt fogasokra akasztották a
ruháikat, aminek a tetején lehetett tartani az imakönyveiket is. Vagy az ágy
felett a padlásról csüngő vízszintesen felfüggesztett farudakra rakták a
mindennapi ruháikat. A bútorok körbe voltak a falak mentén, a ház közepén nagy
hely volt, ami kellett is a dagasztótekenőnek, ha kenyeret sütöttek, vagy a
mosóteknőnek, ha mostak, vagy a szövőszéknek, ha szőttek. A mindennapi
tisztálkodáshoz lavórt használtak, amit használat után betettek az asztal alá
vagy az ágy alá.
Az „elsőházban” volt általában a ruhásszekrény. a „sifon”, amiben
az ünneplő ruháikat tartották. A sifon aljában volt egy fiókos rész, ebben
tartották az irataikat. E szoba berendezéséhez tartozott még komód, kaszni és
ágyak is, de ebben a szobában tartották a férjhez adandó lányok kelengyéjét,
meg a vendéglátáshoz szükséges abroszokat, ágyneműt, tányérokat. Tehát amit nem
minden nap használtak.
A pitvarban voltak a vastag közfalakban vakablakok, mélyedések,
ami szintén tárolási helyként szolgált a kisebb dolgok részére.
A hátsóházat vagyis a mindennapi lakószobát az én gyerekkoromban meszelés után
mindig új falpapírral vették körbe, amit különböző színekkel és mintákkal
árultak a boltban, és kb. mellmagasságig védte az újrameszelt falat. A
világítást eleinte gyertya, majd petróleumlámpa, később már villany
biztosította. De a régi időkben, ha
besötétedett, mentek lefeküdni az
emberek, hogy ne kelljen sokat világítani. Amikor sötét volt, aludtak, ha
világos volt, dolgoztak.
Évente kétszer is kimeszelték a lakóházukat. Ilyenkor mindent
kivittek az udvarra. Az ágyakat szétszedték, mindent lepókhálóztak. A
szalmazsákokat friss szalmával vagy friss zsupszalmával töltötték meg. Tiszták
voltak. A sok meszeléstől a falak feltáskásodtak, ilyenkor ezeket elsőbb kijavították. Az
ágyneműt áthúzták, a függönyöket, kézimunkákat kimosták. A lakószobát
falpapírral, falvédőkkel, stelázsicsíkokkal, szentképekkel, kereszttel
csinosították.
Aztán később, amikor már válykot is vetettek, elkerítettek az
elsőházból egy kis részt spájznak vagy
lisztes kemerlinek, és elfalazták a szabadkémányes részt a pitvartól.
A lakóház folytatásaként építették a kamarát és az ólat. A
kamarában tárolták a szemes terményeket hombárban. Itt kapott helyet a
gyalupad, satupad, amivel a bútoraikat készítették. Itt volt a prés, a hordók,
a taposókád a szőlő feldolgozásához. Itt voltak a szerszámok a mezőgazdasági és
minden más munkához, kapák, kétágúk, ásó, gereblye, kasza, sarló, stb. A tornácon az eresz alatt a kézi kődaráló,
kendertiloló, szecskavágó, stb. A kamara mellett volt az ól a tehenek számára a
jászollal. Itt tartották a saroglyát a trágya kihordásához, a vidlákat a ganajászáshoz,
a keféket a tehenek tisztán tartsásához, a fejőszéket a fejéshez, a nyalódézsát
az abrakoláshoz. Volt az ólban egy a padlásról lelógó ágyszerű alkalmatosság,
amin a nagyfiúk aludtak, ha már bent nem volt hely, vagy későn jöttek haza. Az
ól tornácán volt a szénatartó, amibe a padláson tárolt szénát górták le naponta
a tehenek etetéséhez. Innen vitték be a
jászolba a tehenek elé. Minden udvarban volt fából épített disznóól és szín,
ahol a fát vágták a tüzeléshez, és tyúkól is. Az egész épületsor végén volt a
WC fából és a trágyadomb.
Az udvarokat nem kerítették. A tyúkok, libák szabadon járkáltak.
Nem is nőtt fű sehol az udvarban. Nem füvet nyírni kellett, mint most, hanem
udvart seperni minden vasárnap reggel. A kerteket kerítették be bugagóróval,
vagy patics majd léc-, deszkakerítéssel, hogy a tyúkok ki ne kaparják a
veteményt.
A kiskertek után vetették a krumplit. A
porta végébe keresztbe fordítva építették a csűröket. A csűr a széna és szalma tárolására kellett,
ha az ól és a kamra padlására nem fért el. A csűr fából, patics- vagy vert
fallal készült, két oldalt negy tárolási hellyel, középen a szénásszekér be
tudott állni, hogy lerakják a szénát. A csűrbe hordták be a learatott kévéket
is. Itt csépelték ki kezdetben kézi cséphadaróval, majd lovakkal nyomtatták, az
én gyerekkoromban már cséplőgéppel.
Innen ered az a mondás, hogy „kemény, mint a csűr földje”, amikor a
kapálás nehéz volt. A házhoz tartozott a kút - már akinek volt -, ahonnan a
vizet hordták, állatokat itatták, az ételt hűtötték. És sok családnak volt az
udvaron pincéje is a krumpli, zöldség, stb. tárolásához, ételek, tej, sör
hűtéséhez.
A porták általában hosszúak voltak, és ahogy a család szaporodott,
ugyanabba az udvarba másik család is épített magának házat. Több udvarban élt
két család, de volt, ahol három is. A családok vagy teljesen különálló házat
építettek, vagy folyamatosan egymás után. Ilyen esetben a gazdasági
épületek már nem fértek közbe. De mivel
a porták már nem voltak annyira szélesek, hogy külön ház és udvar is elférjen,
így a gazdasági épületeket szembe építették a házaikkal, és az udvar közös
volt. Így már elfértek.
Az utcakép az én gyerekkoromban (1950-es évek) ilyen volt: a
templom már nem az utca közepén állt, hanem a keleti oldalon a házak között, kelet-nyugati
irányban. Mellette az iskola. A földes utca mindkét oldalán fehérre meszelt,
tűzfalas, nyeregtetős, elől 2 kisablakos, fekete vaspalettás házak sorakoztak.
A házak előtt kis faléc vagy drótkerítéses kiskertek. A kiskertekben nem
annyira virágok voltak, hanem inkább fák. Például gesztenyefa, hársfa, eperfa,
orgonafa, bukszusbokrok. Az udvarok nem voltak kerítéssel elzárva. Szabadon
járhattak ki és be a csordából, kondából hazatérő állatok. A kiskertek előtt
egyszerű, földbe ásott lábon álló lócák voltak, ahová az öregek kiültek a fák
hűvösébe, amikor estefelé várták haza a jószágot. De vasárnap délután, litánia
után majd minden ház előtt kint ültek a lócákon a középkorúak is. Pihentek, meg
beszélgettek egymással. Nézték a falun sétáló, daloló fiatal lányokat,
legényeket. A kiskertek előtt csak földes járda volt, amit ünnepekre fehérre
meszelt szegélykövek választottak el a szekérúttól. Meleg nyári esők után a
gyerekek, amikor folyt az esővíz, sárból gátakat csináltak, hogy a lefolyó
vizet felduzzasszák. Így játszottak kint az utcán. Az utca nyugati házsora
előtt szélesebb volt a járdának való hely. Itt voltak a falu közkútjai, a
felvégen, a falu közepén kettő is, és az alvégen is volt közkút. Akkor még volt
élet a faluban. Mindenki itthon dolgozott a földjein. Jöttek-mentek gyalogosan,
szerszámokkal, szekerekkel. Reggel kürtölt a csordás, a kondás, hajtották az
állatokat. Vízért jártak ki a kútra. Találkoztak, beszélgettek egymással. Most
a falu teljesen kihaltnak látszik. Még akik itthon vannak is, begubóznak, tévét
néznek.
A településnek eleinte csak egy utcája volt. Aztán később, ahogy szaporodtak,
bővült ki a falu a mellékutcákkal. Ezek az Újtelep, a tanya, a Lukta.
Régen a falut a bírók vezették, akiket maguk közül választottak.
Jól összefogó, haladni képes, fejlődő közösség volt, akik lassan, fokozatosan,
közösen felfejlesztették a falut, önerőből. Legelőször kezdték a közös
kemencével, később a falu templomával, a temetővel és így tovább. Két tantermes
egyházi iskolát építettek, két tanítói lakással. 100 év múlva már új templomot
építettek, majd parókiát, hogy önálló plébánia lehessenek. Volt a faluban
suszter, a Balla bácsi, varrónők a falusi asszonyok közül többen is, boltos a
zsidó Stark Herman, és Winkler Tóni bácsi, hentes a Havril bácsi, postás Butkai
Miska bácsi. Megalakult Hangya majd az ÁFÉSZ Szövetkezet, építettek vegyes- és
italboltot, nagy raktárhelyiséggel, amely egyben a falu kulturális helyisége is
lett egy időben. A nagyméretű raktár, a „terem” és a teremudvar színdaraboknak,
báloknak adott helyet. Önkéntes tűzoltók szerveződtek. Építettek
tűzoltószertárat, fecskendőt vettek. Megszervezték a tűzoltószertárba és a
templomtoronyba az őrséget nyáron, akik vigyáznak és figyelmeztetnek tűz
esetén. Elrendelték minden udvarba a kapitányvíz meglétét is. Lett a falunak
közös darálója, ahol a darálásért terménnyel kellett fizetni, amiből
eltartották a falu bikáját. Három rendbeli cselédházat építettek. A cselédeket:
a csordás, a kondást és gulyást évente fogadták meg, és ezekben a házakban
lakhattak, amíg itt szolgáltak. A cselédház mellé építették a bikaistállót is.
Kialakítottak egy fürdőt is, amit a Stiarlok és a Jaskó kútja táplált vízzel.
Ez nagy szolgálatot tett nyári időben a cséplések alkalmával. Ide jöttek
lemosni magukról a port, nem kellett a Ronyváig menni. A gyerekeknek is jó volt
ott lubickolni a melegben. A falu határába minden égtáj irányába egy-egy család
hálából keresztet emeltetett. Volt időszak, amikor családi ápoltakat
(kihelyezett elmebetegeket) tartottak, akkor fürdetőt is építettek, mert ez
előírás volt. Csak úgy hívtuk, „bolondfürdető”. Sok mindent önerőből, közösen,
a falu érdekében, „úrdolgában” végeztek.
Amikor megalakult a Tanács, először Baksziék (Rák István) házában
volt a Tanácsiroda. Majd felépült az új Tanácsháza, a mostani Faluház.
Ebben az épületben kapott helyet az orvosi rendelő, mozi, posta, színpad
nézőtérrel és a könyvtár. A temetőben a hullaházat elbontották, de építettek
ravatalozót. A téesz megalakulásakor épült a téesziroda, és a terményraktár. A
téesztanyán istállókat építettek teheneknek, malacoknak. Tejcsarnokot is
létesítettek. A falu darálóját megszüntették, helyette az ÁFÉSZ tápboltot
helyezett ki a faluba, meg gázcseretelepet. Külön pártházat építettek, ami
egyben a falu fiataljainak, a KISZ-eseknek is helyet adott a szabadidő hasznos
eltöltéséhez. Amikor a „kisebbségek”, a nemzetiségek kiemelt helyet kaptak az
ország életében, nálunk is megalakult a sváb kisebbségi önkormányzat. Ekkor
építették össze a tanácsházát a pártházzal, és lett belőle a mostani Faluház.
Ekkor bontották le a régi, már nem használt cselédházat szabadtéri színpadnak.
A körzetesítés miatt nem használt iskolából óvodát alakítottak ki.
Így fejlődött a falu az idők folyamán, de most már lefelé vette az
irányt. Amilyen lassan fejlődött, most olyan gyorsan épül le.
Nincs önálló önkormányzatunk, Sátoraljaújhelyhez tartozunk, mint csatolt
település. Már nincs iskolánk. A templom is lassan kiürül. Nincs saját papunk,
a parókia üresen áll. Az orvos még kijár hetente egyszer, de már nincs postánk.
Külterületi kézbesítő jár ki kocsival.
Megszünt a könyvtár, a mozi, már tévét nézünk. Nem kell tejcsarnok, már nem
tartunk tehenet. Van villanyunk, vezetékes ivóvizünk és vezetékes gázunk,
kábeltévé és internet. De nincs egy vegyesboltunk, mert már nem kifizetődő.
Kenyeret, tejet, szódát, gázpalackot hetente hoznak ki a faluba, onnan lehet
venni, de ha jön egy kiránduló csoport, semmit sem tud vásárolni, még az utcai
vízcsapok is majd mind el vannak zárva.
A régi lakásokból már kihaltak vagy elköltöztek az emberek, lassan
teljesen elfogyunk. A házak üresen sorakoznak. Már alig vagyunk, és ez a kevés
ember sem tart össze. Nincs közösségi élet, begubóznak a még itt élők, a tévé
és az internet előtt ücsörögnek. Nem vagyunk képesek egy tájházat kialakítani,
hogy valamit megőrizzünk a múltunkból, amit még megmutathatnánk az itt élő
fiataljainknak. Már nincs jövőnk! Mert egy közösség akkor lehet erős, ha ismeri
a múltját.
2015 október