Régebben inkább télen tartották a lakodalmat, mert
akkor értek rá jobban; és nem szombaton, mert akkor még nem munkahelyen
dolgoztak, s különösen télen mindegy volt melyik napon lakodalmaznak. Keddi
napokon volt általában a lakodalom, de hogy miért, nem kaptam rá magyarázatot.
Az 1960-as évektől, a városi munkahelyekre járással és a szabad szombattal
állandósult a szombati lakodalom.
Jellemző volt a szerelmi házasság, de tudunk több
olyanról is, hogy föld ment a földhöz, ahogy mondták. Sőt több öngyilkosságról
is lehet tudni, ami azért következett be, mert nem engedték a szülők, hogy a
szeretett lányt vegye el a fiatalember. Szerelmi bánat miatt akasztotta fel
magát a Borsos erdőben Rák Jozu például. A fiataloknak bőven volt alkalmuk
ismerkedni egymással a mindennapokon és az ünnepnapokon, amikor vasárnap
délutánonként karonfogva sétálgattak a faluban fel-le, közben beszélgettek,
daloltak; kirándultak a közeli erdőkbe, rétekre, kirándulóhelyekre, egy-egy ház
előtt üldögéltek, beszélgettek, citeráztak, daloltak. Téli estéken színdarabot
tanultak, talufosztóba jártak, a bálokon táncoltak. Ha egy fiú jobban
összemelegedett egy lánnyal, udvarolni járt hozzá esténként, amikor is az egy
szobában, a család jelenlétében beszélgettek, kártyáztak, kikísérve a fiút
pedig egyedül is lehettek egymással. Legtöbbször a falun belül választottak
párt maguknak, de nem volt ritka a benősülés vagy elnősülés, és a lányok is
elmentek máshova férjhez vagy falusi fiú hozott máshonnan feleséget. Ez gazdasági szükségszerűség is volt, a kevés
föld nem bírta a bő gyermekáldást eltartani.
Előkészületek
A jegyespár jó előre meghívta a vendégeket: a
helybelieket személyesen, s lehetőség szerint a távoliakat is. Ez több hetes
program volt a lakodalom előtt vasárnap délutánonként. Akiknek bizonyos tisztet
vagy feladatot szántak a lakodalomban, azokat már a hívogatáskor erre a tisztre
hívták (násznagy, nyoszolyóasszony, koszorúslány, vőfély, első vőfély,
szakácsnő, csapos). A lakodalmat megelőző vasárnap délutánokon a hivatalos
lányok és asszonyok a levesbe való csigát csináltak a menyasszony házában. Ha
nyáron volt a lakodalom, a hét elején a férfiak az udvaron felállították a
sátrat, gerendákból összeácsolva, az oldalát zöld gallyakkal, a tetejét vízálló
ponyvával bevonva. Összeácsolták, felállították a hosszú asztalokat és lócákat.
Ha télen volt a lakodalom, kiürítették az első nagy szobát, körbe asztalokat
állítottak fel, s befűtöttek az amúgy fűtés nélküli szobába.
Az asszonyok süteményt, tortát sütöttek (a sütésre
liszttel, tojással, és más szükséges hozzávalókkal érkeztek). Az 1900-as évek
első felében még nem így volt, akkor még nem ismerték a mai
cukrászsüteményeket. Béleseket sütöttek és kerek, cukormázzal bevont mézest.
Közvetlenül a lakodalom előtt kalácsokat sütöttek, amit aztán kosárból bőven
osztogattak a menetet és az esküvőt megnéző nem meghívott falubelieknek is. A
vacsora utáni édesség pedig a kása volt (tejberizs)
Pénteken a vendégek elhozták az ajándékokat, s a
lakodalomra szánt tyúkot. Az ajándékok ma már változatosak, kötetlenek;
régebben behatároltabbak voltak, például a koszorúslányok közös ajándéka falra
akasztható nagy szentkép volt, a keresztmama ebédszervízt vett, s előfordult
minden, amire egy háztartásban szükség van, fazekaktól diódarálóig, kávéfőzőig.
Attól is függött, éppen, milyen idők jártak. Az ötvenes évek elején anyukám
ahogy mondta, csak az aluminium edényeket kapta, mert akkor olyan szegénység
volt.
Készül a sátor Brogli Éva lakodalmára - Nán Zsuzsa lakodalmára viszik a bort a
pincéből
Sütés és más előkészületek Karajz Nóri
lakodalma előtt, 1989. Ez volt az utolsó sátras lakodalom Károlyfalván
Pénteken levágták a disznót, a tyúkokat, csirkéket.
Régebben akár tehenet is. Az ajándék átadása után ottmaradtak dolgozni: pucolni
a levágott csirkéket, tyúkokat. A koszorúslányok összehordták a meghívott
vendégektől a főzéshez, tálaláshoz szükséges edényeket. A tányérokat és
evőeszközöket általában kölcsönzőből hozták. Estére pacallevest főztek és
ettek, s a menyasszony és vőlegény megnevezte a koszorúslány-vőfély párokat.
Szombaton délelőtt a szakácsnők főztek, sütöttek:
üstházakban a levest, általában vegyes húsokból, panírozták és sütötték a
rántott húst, összeállították, gömbölyítették a pecsenyét (!fasírt), töltötték
a töltöttkáposztát.
A koszorúslányok díszítették a sátrat krepp-papírral,
élővirággal, terítették az asztalokat. Majd hazamentek átöltözni a
koszorúslányruhába, s a vőfélyüknek való bokrétával tértek vissza.
A férfiak szekérrel elhozták a közeli Sárospatakról a
cigányzenészeket, Ginyut és bandáját.
A szépen felöltözött menyasszony és vőlegény beutazott
a közeli városba elkészíttetni a menyasszonyi képet. Ez a hatvanas évektől vált
általánossá. Régen ritkábban készítettek csak fényképésznél képet, s
rendszerint nem aznap, hanem másnap, vonattal beutazva Újhelybe vagy Patakra, s
ott átöltözve a menyasszonyi ruhába.
Násznéphívó
A felbokrétázott vőfélycsapat egy-két zenésszel
elindult küldöttségbe a násznagyért és a nyoszolyóasszonyért, azaz a
menyasszony keresztszüleiért.
1950-es évek
Viszik a
násznagyot és nyoszolyóasszonyt (Szócsin Józsefnét) a Bélces-lányok
lakodalmára, 1950-es évek.
Az első
vőfély Deutsch Ferenc
Érkezik a násznagy Tóth Kati és Bartus
Pista esküvőjére (Brogli Ignác és felesége) 1975
Násznéphívó vőfélyek – Deutsch Edit
lakodalmán
A búcsúztató
kora délután, az esküvő előtt történt. Ekkorra már minden vendég megérkezett,
helyet foglaltak az asztaloknál. A sátor közepén a belső lócán a tornác felé
fordulva ült a vőlegény, egyik oldalán a menyasszony közvetlen családtagjaival,
másik oldalán a saját családjával. A menyasszony ekkorra felöltözött, s a
koszorúslányokkal a házban várta a szertartás kezdetét.
Kezdődött a búcsúztató, melyet az első vőfély mondott
el, aki általában a menyasszony legközelebbi fiúrokona volt. Előfordult, hogy
ez a fiatalember nem igazán volt vőfélységre termett, de így is jobb volt egy
idegen hivatásos vőfélytől, ahogyan ma szokás. De a szóbajöhető unokafívérek
közül mindig a legalkalmasabbat választották erre a feladatra. A búcsúztató
megadta a formáját és megfogalmazta a szellemi tartalmát az eseménynek, minden
fontosat és szépen megfogalmazott, amit ilyen sorsdöntő esemény alkalmával
éreznek a résztvevők és szeretnének elmondani egymásnak. „Elmondom tehát én,
mit elméje gondol” Humora is van, előbb a koszorúslányokat kínálja vőlegénynek,
csak aztán hozza be a menyasszonyt, s mielőtt átadja, szépen elbúcsúztatja a
családjától, megfogalmazza helyette a köszönetet a felnevelésért, eddigi
életéért – megadva a búcsúzás méltóságát, a versek közt tust húzva, lassan
körbefordulva. A menyasszony csókkal vesz búcsút a családjától, s rendszerint
mindenki megilletődik, megkönnyezi a búcsúzást, hisz olyan érzések mondatnak
ki, melyeket az egyszerű parasztemberek önmaguk nehezen fogalmaztak volna meg,
mondtak volna ki.
Burger
Mariskát unokatestvére, Burger (Szlivkus) Laci búcsúztatja.
Rendes Magdát
Bartus György búcsúztatja
Deutsch Edit búcsúztatása
Rendes Ágit Rendes István búcsúztatja
Karajz Boncit Karajz Barna búcsúztatja
Esküvő, lakodalmi menet
Az 1950-es évekig a polgári esküvőt csak hivatalos
formaságnak tekintették, nem a nagy nap részének, s rendszerint előző nap
„letudták” ünneplő ruhában, a tanúkkal. Az 1960-as évektől már nem.
A búcsúztató után összeállt a lakodalmi menet, s
indult előbb a Tanácsházára, ahol a VB-titkár adta össze hivatalosan az ifjú
párt, az asztalon kis zászlóval, virággal s az anyakönyvvel, vállán átvetett
nemzetiszín szalaggal, rövid beszéddel. Innen indult a menet a templomba. A
menetet a menyasszony vezette a násznaggyal, azaz a keresztapjával. Ha hosszú
fátyla volt a menyasszonynak, rokon kisgyerekek, kis koszorúslányok, kisvőfélyek
vitték a fátylát. A második pár a vőlegény a nyoszolyóasszonnyal. Őket követték
a szülők, őket pedig a koszorúslány-vőfély párok karonfogva, elsőként az első
vőfély. Utánuk a többi rokonság, már nem olyan nagyon szabott rendben, s
legvégül a zenészek, akik végig muzsikáltak. Így minden menet végig vagy
legalább félig végigment a falun, mert a tanácsháza az alvégen van, a templom
pedig a falu közepén. A falu népe végignézte, végigkövette a menetet, a
templomnál rendszerint „tömeg” várta őket, akiket kosárból, tálcáról kaláccsal,
süteménnyel kínálgattak. Amíg volt Mária-lányok Egyesülete, a templom előtt ők
várták a menetet a Mária-zászlóval, s mondták el jókívánságaikat a férjhez menő
leánytársuknak. A templomban a miséken szokásos ülésrend esküvőkor nem
érvényes. A rokonság előre ült, a „nézők” hátulra. Baloldalra a koszorúslányok,
vőfélyek egymás mellé, jobboldalra a többi rokonok, az első sorokba a közvetlen
családtagok. A szertartás végén, kifelé jövet az Ave Mariát játszotta a kántor.
Az eskető pap kikísérte az ifjú párt, a templomajtóban búcsúzott el tőlük. Az
ifjú pár meghívta őt a vacsorára. A szertartást a násznagy fizette ki. Az
ajtónál állt egy minisztráns is tányérral, így a násznépből mindenki
adakozhatott.
Hazafelé már a vőlegény, ill. az ifjú férj vezette a
menyasszonyt.
Az esküvőről hazatérő ifjú
párt, ill. násznépet egy meglett férfirokon fogadta borral, pálinkával, tósztot
mondva, a szakácsnők pedig rizst szórtak - bő gyermekáldást idézendő - az ifjú párra, s az egész násznépre.
Brogli Mária (Pokoly Marika) és Rák Márton (Pöttyös), 1943
Velti Éva és
Károlyfalvi János esküvői menete 1940-es évek
Deutsch
Katalin és Bartus István, 1947
Brogli Rozália és Burger Ignác Brogli Mária és Rajz Mátyás
Tóth Bálint
plébánossal
Brogli
Erzsébet és Bartus György, 1954
Az eskető pap Brogli Ferenc, a menyasszony nagybátyja
Burger József (Bástyán) köszönti őket a templomból jövet
Gyakori volt régen a dupla esküvő, amikor is két
testvér egyszerre tartotta az esküvőjét. Ennek takarékossági oka is volt. Olyan
is előfordult, hogy mindkét fél testvér volt egymással.
Brogli István
és Brogli András testvérek esküvője, a menyasszonyok Tóth Margit (Tóth Bálint
pap húga) és Nezáczki Katus
Deutsch Eta
és Burger Ignác ill. Burger Lénuka és Deutsch József dupla esküvője
A
Frei-(Brigal)-lányok esküvője
Rák Magdolna
és Hauser Andor lakodalmi menete
Deutsch
Mária és Schmiedt Gábor jönnek az esküvőről
Deutsch Magda
(Marimagda) és Brogli Márton, 1956, esküvőre menet és jövet
Karajz Évi és
Solymosi Mihály, 1958
Képek Nán
Zsuzsa és Rendes István lakodalmáról:
Nán Évi és
Tóth János esküvői menete
Winkler Emma
és Hauser Márton esküvője
Csajka János
lakodalmi menetben
Brogli
Rozália és Burger Zoltán
Rák (Bélces)
Kati esküvői menete a Felvégen
Jaskó Magda
és Hauser Imre 1960
Deutsch
Erzsébet és Szarka Tibor esküvője, násznagy: Burger Ignác (Tátyó)
Polgári és
templomi esküvőre indulva
Kopasz Annus
és Karajz Anti 1964
A menyasszony: Burger Mária, a násznagy:
Brogli Vendel (Kelemen)
Schmiedt
Éva esküvője, a násznagy Schmiedt Gábor
Nagy
Anna tanítónő és Brogli Vendel esküvői menete.
A VB titkár
Orosz Bertalan vezeti őket, a kolléga, Urbán Éva és a gyerekek állnak sorfalat.
Deutsch Zsuzsanna (Cuzi) és Frei László esküvői menete
A menyasszony
Resetár Mária, a vőlegény, Velti János a háttérben – az Újtelepen
Frei Katalin
és Tóth József esküvői menete
Szócsin Márta
lakodalmi menete az Újtelepről, 1968
Földesi Margó
és Schmiedt Béla (a násznagy: Schmiedt Márton (Vihar))
Burger Gizi
lakodalmi menete. A násznagy Frei László
Rendes Magda
és Bauman Gyula, az eskető pap Lukács Béla
Brogli Ági és
Lukács Elek lakodalmi menete
Indul Szócsin Marika lakodalmi menete az
Újtelepről - A polgári esküvő
Burger Mária
és Schmiedt Barna esküvői menete a templomba és vissza. Násznagy: Tóth Barna
Az eskető pap
Burger György, a menyasszony nagybátyja
Templomi
esküvő – Rendes Ági
Némethy Putyi
és Varhola Márti esküvői menete 1978
Hochvárt Angéla esküvői menete, 1987
Polgári
esküvő – Nezáczki Anci és Matisz Miklós Gratuláció –
Karajz Nóri 1989
Esküvői
divat
A 20. század elején a menyasszonyi ruha egy nagyon
szép, díszített ünneplő ruha volt, bő szoknya és szűk derekú díszes blúz. A
huszas-harmincas évek folyamán jött be a fehér ruha, a térdig érőtől a
hosszúig, hosszú, az egész fejet beborító fátyollal, hosszú ujjal. A ruha
később a negyvenes évekre a hosszúban állapodott meg, a fátyol maradt hosszú,
de nem borította körbe fejet, hanem koszorúra tűzve hagyta látni a hajat is
szabadabban. A hatvanas években a fátylak rövidek lettek. A ruhafazon elég
egyszerű volt, a hatvanas években kezdtek bővülni a szoknyarészek, a nyolcvanas
években lettek változatosak a felsőrészek, nagy kivágásokkal, rövidujjal vagy
ujjatlanul is, a fátyol és koszorú pedig akár el is maradt. Régebben saját
ruhában, vagy ismerős, rokon ruhájában esküdtek a lányok. A ruhát a falusi vagy
városi varrónő varrta, viszonylag egyszerű volt, s több rokon menyasszonyt is
kiszolgált. Díszítésnek megtette a rátűzött aszparáguszág vagy rozmaring.
A koszorúslányok ruhája is egyszerű, derékban vágott
hosszú rózsaszín ruha volt, kevés díszítéssel, leginkább piével, hajtásokkal,
általában hosszú ujjú, mandzsettával. A fejükön előfordult koszorú, de inkább
masni, virág vagy az sem. A ruhára mellre tűzve rozmaring vagy aszparágusz volt
még a díszítés. A hetvenes évek végére kiment a divatból a régi koszorúslányi
ruha, a kilencvenes években lett újra szokás, hogy a lánytestvérek,
legközelebbi lányrokonok, barátnők szép kölcsönzői hosszúruhába bújnak.
A vőlegények sötét öltönye stabil, csak a század
végére bomlik meg egyeduralma, s lesz belőle világosszürke, világoskék, fehér,
akármilyen.
A téli esküvők nem sokban módosították az esküvői
viseletet. A menyasszony legfeljebb egy rövid fehér bundácskát vett rá a
menyasszonyi ruhára vagy még azt sem, a koszorúslányok pedig szvettert vagy
kosztümkabátot húzta a vékony koszorúslányi ruha felé. Talán azért voltak
hosszú ujjúak a ruhák, mert többnyire télen volt rájuk szükség.
A menyecskeruhában egy biztos pont van, hogy a piros
domináljon benne. Egyébként általában a kordivatnak megfelelő, vagy kissé
népies stílusú egyszerű ruha, hátrakötött piros kendővel, vagy később pánttal,
pártával, szalaggal.
Csoportképek
Az esküvői csoportképek készítését nem kisrészt
mozdította elő az Amerikába való kivándorlás, a kinnmaradt rokonoknak elküldték
a nagy családi eseményekről készült felvételeket.
Ahogy haladunk napjaink felé, a csoportképek úgy
lesznek lazábbak, rendezetlenebbek.
1931, Schmiedt
Katalin és Winkler Antal esküvői csoportképe
1930-as évek,
Rák Rozália és Nagy István esküvője
1930-as
évek, Schmiedt Katalin és Burger József (Bástyán) megviselt esküvői csoportképe
1938, Burger
Rozália (Tejcse Rózi) és Burger István (Szlivkus) esküvői családi képe
Nezáczki
Mária és Horváth Mihály budapesti esküvője 1940-es évek
Bodnár Bözsi
és Rák József 1950 k. a sátor előtt
Burger Margit
esküvője (násznagy: Deutsch Antal)
Karajz Magdus
és Rák Lajos 1950
Lauber
Magdolna és Nezáczki Márton
Rák Magdolna
és Hauser Andor (Bélces Magda és Dore)
Frei Katalin
és Deutsch István. Lakodalmi csoportkép
Deutsch
Magdolna (Marimagda) és Brogli Márton lakodalmi csoportképe, 1956
Hauser Bözsi
lakodalma
Bartus Katalin és Hauser Antal a
szülőkkel
Schmiedt
László (Vizitke) és Burger Katalin a koszorúslányokkal
Deutsch
Monika és a végardai Didics János a szülőkkel, 1961
Brogli Rózika
és Burger Zoltán
Kopasz Anna és Karajz Antal 1964
Deutsch Edit és Bacskai Tibor
Lauber Emília
és Burger Gábor
Karajz Borbála, Trifonov Tamás 1978, a
vőlegény rokonaival
Koszorúslányok, vőfélyek
Frei
Zsuzsanna (Cuzika)
Burger Lénuka Frei Katalin
Nezáczki
Katalin és Winkler Emma
Rák Terézia
és Deutsch (Cserjés) József 1947
Jaskó Juliska
Brogli Rozália
Koszorúslányok
???? Karajz Éva,
Winkler Emma, ?, Rák Éva, Brogli Erzsébet, ?, Rák Magdolna
Winkler Emma,
Rák Márta, Brogli Ilona, ??, Frei Katalin, ?????, Rák Rozália
….. Brogli
Ilona ….. Winkler Emma …..
Nán Zsuzsa
koszorúslányai és vőfélyei
Winkler Emma és Hauser Márton
koszorúslányai és vőfélyei
Brogli Erzsi
koszorúslányai 1954
Koszorúslányok, vőfélyek Deutsch (Kis)
Erzsi esküvőjén 1956 – Burger (Szlivkus) Mari, Schmiedt Márton (Vihar)
Burger Mariska koszorúslányai
Brogli Rózika
koszorúslányai és vőfélyei
Rák Kati 1964, Kopasz
Annus lakodalmán
Szócsin Marika lakodalmán
Esküvői vacsora
Kora este elkezdődött a vacsora. A rokonság csodálatos
összmunkájának eredményeképpen: szakácsnők, csaposok, felszolgáló vőfélyek
dolgoztak rajta, hogy minden a legfinomabb legyen, mindenhol minden legyen
bőven, és minden vendéget folyamatosan kínáljanak is, mert ez talán még
fontosabb, hogy „jó legyen a kínálás”. Az első vőfély szólította vacsorához a
vendégeket, a vőfélyek szolgáltak fel, s minden fogáshoz verset mondtak. Ezt
előzőleg szétosztották egymás közt, melyik ételhez ki mondja majd a verset. Az
első vőfély mindig ott volt a versmondó mögött, hogy súgjon neki, ha elakadna.
A szokásos és mindig egyforma vacsora fogásai: húsleves, leveshús, töltött
káposzta, rántott hús, pecsenye, sütemény, torta. Közben verset mondtak a
borhoz is.
Vacsora közben a rokon gyerekek köszöntő verseket
mondtak az ifjú párnak. Az első vőfély ceremóniamesterként itt is
közreműködött, Halljunk szót! felkiáltással kért csendet a vendégektől. Az ifjú
pár csokoládéval, bonbonnal, pénzzel jutalmazta a versmondót. Huncutabb
gyerekek a menyasszony cipőjének ellopásával próbálkoztak, bebújva az asztal
alá lehúzták azt, s pénzért kínálták a vőlegénynek: 100 forint a menyasszony a
cipője! kiáltották a boldog hatvanas-hetvenes években.
A vacsoraidő második felében szedték a szakácsnők a
kásapént, a cigányok a cigánypénzt. A verset ezekhez is az első vőfély mondta.
Régen nem torta, és sütemény
volt az édesség a lakodalomban, hanem tejberizs, azaz tejbekása. A kásapénzt
maguk a szakácsnők vagy egy szakácsnőnek beöltözött fiú gyűjtötte bekötött
kézzel, tejfölös fakanállal, a vendégeket tréfásan betejfölözve. A vers szerint
a szakácsnő a kása kavargatása közben megégette a kezét, s orvosra gyűjti a
pénzt. A kásapénzt a szakácsnék később betették a kontyolópénzbe.
A cigányzenészek is
gyűjtöttek maguknak pénzt – a vers szerint a tönkrement hangszerek javítására –
azon felül, hogy természetesen a gazdával előre megállapodtak a
„felléptidíjban”.
Szokás volt, hogy a falubeli
fiúk, a vőfélyek fiúbarátai összegyűltek valamelyik szomszéd óljában a vacsora
alatt-után, s oda a vőfélybarátok enni-inni vittek nekik. Gyerekek, főként fiúk
szintén ott köröztek a lakodalmas ház körül, kérve, várva a vendéggyerekektől
valami finomat, húst, süteményt. Olyan is volt, hogy egy-egy élelmes gyerek
pénzért árulta az utcán a süteményt.
A vacsora végén hozták be a
menyasszonyi tortát és a többi tortát, süteményeket. A menyasszonyi tortából a
menyasszony mindenkinek küldött szeletet, s a vendégek ehhez még hozzátettek
néhány szeletet, s vacsora végén hazavitték kóstolóba.
A vacsorát követte a második tálalás, amikor azok
vacsoráztak, akik az első tálalás alatt dolgoztak: tálaltak, felszolgáltak és
zenéltek: a szakácsnők, a vőfélyek, a zenészek. Ezalatt a koszorúslányok
hazamentek átöltözni, a vendégek kóstolót vittek haza az otthonmaradt
betegeknek, öregeknek.
Kiskoszorúslányok, kisvőfélyek,
bámészkodók, versmondók - gyerekek a lakodalomban
Rák (Bélces)
Magda, 1943 Burger Ági,
Deutsch Magda
Brogli Vendel
Bartus
Pista, 1954
Cilli Marci
Hauser Ágnes
Rendes Gabi, Szabadosi Vendu, Bartus
Nóra, Szabadosi Zoli és Kati
Burger Editke Brogli Tomi verset mond
A kis kétéves
Karajz Árpád verset mondott, csokit kapott
Gyerekek
Deutsch Edit lakodalmában
Bartus Balázs és Gergely,
1989 Kalán Peti,
Cilli Enikő
Asztalnál
Férfiak
Deutsch Katalin és Bartus István lakodalmán, 1947 – Csoportkép a sátor előtt
Kopasz Annus lakodalmán
Földesi Margó és Schmiedt Béla lakodalmán
Vendégek
Rendes Magdolna és Baumann Gyula lakodalmán
1978, Karajz
Borbála és Trifonov Tamás lakodalmán
Némethy Ica lakodalmán a Bartus család Stumpf Imre
lakodalmán
Kásapénz
Bartus Pali – Rendes Magda lakodalmán
Tanító néni és Csopák
Bosch Kati és Tanító néni
Karajz Bonci lakodalmán
Zenekar
Az utolsó
lakodalom, amelyben cigányzenekar húzta, Karajz Boncié volt 1978-ban: a
sárospataki Ginyu és bandája, melynek tagjai voltak a Csonka és Hanzi nevű
muzsikusok is. Szombat délelőtt lovasszekérrel hozták el őket, s vasárnap
hajnalban úgy is vitték vissza.
Ginyuék,
1978
Szakácsnők
A teljes
kiszolgáló rokonság, ismeretlen lakodalomban
Szakácsnők
Lauber (Lédi) Mari lakodalmán, 1950-es évek
Kopasz Annus lakodalmán, 1964
Bosch Jani lakodalmán
Rendes Magda lakodalmán
Bartus Imre lakodalmán, 1977
Burger Ibolya lakodalmán
Brogli Marika lakodalmán
Burger Angi lakodalmán
Második tálalás Karajz Bonci lakodalmán,
1978
A második tálalás és leszedés végére visszatértek az
átöltözött vendégek, s kezdődött a tánc. Az este során legalább egyszer
eltáncolták a zsidótáncot és a virágtáncot. Mindkettő páros sortánc, a
virágtánc lejtős, forgós, a zsidótánc tapsolós. A strófákat sokszor ismételték.
Kontyolás,
menyasszonytánc, menyecsketánc
Régebben éjfél előtt a menyasszony a keresztanyja házába ment át
átöltözni a menyecskeruhába, s ott is trakta, kínálás várta a kísérőket. Utóbb,
a hatvanas évektől már csak otthon, egy másik szobában öltözött át a
menyasszony. Éjfélkor az első vőfély vezette vissza a vendégek közé, mondta el
a verset, s kezdte a menyasszonytáncot (ez az utolsó feladata). S itt volt
feladata a díszvendég nyoszolyóasszonynak -
a menyasszony keresztanyjának - ő
gyűjtötte a pénzt egy tálba. A menyasszony idősebb nőrokonai ügyeltek rá, hogy
időnként lassút is járhasson, pihenhessen a menyasszony, ne csak forgassák
folyamatosan, egy széket is szoktak a közelben tartani, hogy leülhessen, ha
nagyon elfáradt. A vőlegényre közben fiúbarátai vigyáztak, nem engedték a tánc
közelébe, csak mikor elfogytak a táncosok. Akkor vittei ki a vőlegény a
menyasszonyt ölbe kapva, vigyázva, nehogy kalapot húzzanak a menyasszony
fejére, mert az azt jelentené, hogy ő fogja viselni majd otthon a kalapot. A
Ginyu cigány ekkor szokta mondani: "Szaporodjatok, mint a csicsóka!"
A pénz megszámlálása után a
menyasszony és a vőlegény pálinkával és tortával kínálta körbe a vendégeket. És
folyt tovább a mulatság. Hajnal felé elkezdtek szállingózni hazafelé a
vendégek. A szakácsnők gondoskodtak róla, hogy legyenek kis kóstolócsomagok
elkészítve, hogy minden távozó vendégnek adhassanak a háziak.
Tóth Kati 1975
Varhola Márti 1978
Brogli Marika
Hochvárt
Mariann és Angi, 1980-as évek
Kahancza Babi
Karajz Nóri
Előfordult, hogy a
menyasszonyt kivitték a faluból. Máshova ment férjhez, de itthon öltözött fel,
esetleg itthon volt az esketés, s azután mentek – régen még inkább
lovasszekérrel, később busszal, autókkal a szomszéd vagy messzebbi helységbe,
ahova asszonynak vitték a menyasszonyt. Ilyenkor szokás volt az út elkötése a falu végén, azaz a fiatalemberek egy kötéllel elzárták
az utat, s csak bizonyos pénzmagért vagy másért, egy üveg pálinkáért engedték
ki a faluból a leányt. Ilyenkor a násznagynak illett helytállnia, megadni a
kért váltságot, esetleg lealkudva abból valamennyit. A Bartus-fiúk elkötötték
pld. az utat a felvégen a Bányácskára férjhez menő Rendes Márta lovasszekere
előtt.
Másnap,
vasárnap ebéd van a szűkebb rokonságnak, koszorúslányoknak, vőfélyeknek a
lakodalmi sátorban a maradékból. Utána az asszonyok elmosogatnak, a
koszorúslányok hazaszállítják a kölcsönadott edényeket (benne kóstolóval), a
férfiak, vőfélyek lebontják a sátrat, s így jókedvűen együtt töltik még a
vasárnapot.
Másnap
Lejegyezte Trifonovné Karajz Borbála
2012.