Az
asszonyok munkájáról
Én, Karajz Margit 1952-ben
születtem Károlyfalván.
Gyerekkoromban az én
anyukám itthon dolgozott, nem járt munkahelyre. Így mondtuk: háztartásbeli.
Ellátta a családot, állatokat tartott, kint dolgozott a földeken.
Mit
jelentett, hogy ellátta a családot abban az időben? Akkor heten laktunk egy
szobában. Volt még egy szobánk, de csak egyben fűtöttünk, egy masinával. Ez
melegített, és ezen is főztünk. Élt még az anyai nagyapám. Már öreg és beteg
volt. Ő egyedül aludt egy vaságyon. Az ő házában laktunk: anyukám, apukám,
anyukám két lánytestvére – ők négyen egy dupla ágyban aludtak, ketten egy
ágyon. Monika később férjhez ment, elkerült a háztól,
de Teri mindig velünk maradt. Én és a testvérem, Bonci – Nóri még akkor nem
volt meg – egy rácsos kiságyban aludtunk ketten, egyikünk fejtől, a másik
lábtól. Ezeket az ágyakat és a konyhakredencet is apukám csinálta. De anyuka
mesélte, hogy ő gyerekkorában a nenivel aludt
(a nagyapjával), később pedig asztalágyban, ami éjszaka ágyként szolgált,
nappal asztal volt. Volt még a szobában két akasztós sifon a ruháknak, egy nagy
kihúzhatós asztal, 1 lóca, két karszék, vizeslóca és
egy régi varrógép. Neki erre a családra kellett mosni, vasalni, főzni,
takarítani, szőni, fonni, stb., a fiatalabb árva lánytestvérét és a saját
gyerekeit nevelni.
Hogyan mostak
régen? Volt egy nagy fateknő – ezt csak mosáskor hozták be, kint tartották – és
egy lavor. Hetente csak egyszer mostak. Akkor nem
volt annyi ruha, mint most. És hordták egy hétig. Azok tényleg piszkosak,
büdösek, izzadtak voltak. A vizet az utcáról a közkútról hordták be vedrekkel,
kannákkal. Nyáron is meg kellett rakni a tüzet a masinában, hogy meg lehessen
melegíteni. Mosószer nem volt. Mosószappannal mostak, de a mosószappant is az asszonyok
főzték hulladék zsiradékból meg lúgból, majd ronggyal kibélelt faládákba
öntötték, a víz lefolyt róla, és a megszilárdult szappant felvágták kockára. A
mestergerendán tartották. A beáztatott ruhát a mosóteknő oldalán
beszappanozták, és a kezük között dörzsölték ki belőle a piszkot. Ágyneműt még
ritkábban, talán negyedévente mostak. Váltó ágynemű nem volt, addig, amíg meg
nem száradt, télen csak a tokkal takaróztunk. Az ágynemű mosása igen nehéz
munka volt. Mivel ritkán is mosták, nagyon elkoszolódott. Akkor nem volt olyan
tisztálkodási lehetőség, mint most, és elszaporodtak a bolhák. Az ágynemű bolhaszaros volt. Ezért a dunna-, párnahajakat, lepedőket
mosófazékban kifőzték, meg szapulták: sulykoló fával verték. Fahamura forró
vizet öntöttek, ennek lúgos hatása volt, és ebben a hamuról leöntött lúgos
lében áztatták. Ez fehérített is. Már csak később ismerték meg a mosószódát.
Ezt a Koritár Kató anyukája hozta, ő a vasútnál
dolgozott, ott takarított. A lepedők vastag durva háziszőttesből voltak, amit
kenderből font fonállal szőttek télen az asszonyok. Ezekből a vastag lepedőkből
elég volt a vizet kicsavarni. Mosógépről, centrifugáról akkor még hallani sem
lehetett. A párna- és dunnahajakat mindig kikeményítették. Az utolsó
öblítővízbe mindig főztek keményítőt is. Villanyvasaló sem volt. Parazsas
vasalóval vasaltak. Ha csak egy-egy darab ruhát vasaltak, elég volt a vasalót a
masina tetején megforrósítani, de ha többet, akkor parazsat tettek bele, hogy
tovább tartsa a meleget. Vigyázni kellett vele, nehogy megpergálják
a ruhát.
A pokrócokat levitték a
Luktába, ott mosták ki a fürdőben, ott voltak jó lágyvízű források az öblítéshez. és a fűre teregették ki. Amikor
lecsorogtak, hazahozták
tovább szárítani.
Az asszonyok
feladata volt a család mindennapi eledelének elkészítése, mindennapi kenyérnek
a sütése is. A hét egy napján mostak, egy másik napján kenyeret sütöttek. A
kenyérsütéshez külön kenyérdagasztó-teknőt használtak. A kenyérnek való
liszthez a búzát megtermelte magának a család. A búzát elvitték Patakra a
malomba megőrölni. Itthon külön lisztes kamrában – a khemerliben
–, lisztes hordókban tárolták. A kenyérsütéshez való lisztet meg kellett
szitálni, bekovászolni, megdagasztani. Ez igen nehéz munka volt, mert ilyenkor
legalább hét nagy kenyeret sütöttek egyszerre. hogy jusson minden napra. De
volt, hogy néha két hétig is ették. Anyukám többször is elmesélte, hogy abban
az időben az asszonyok, amikor férjhez mentek, az ő anyja is szinte mindig
feketébe, sötét ruhába jártak, de kenyérsütéskor a nagymama mindig fehér kendőt
és kötényt kötött. És olyankor olyan furcsa volt a sötét kendő után. Amikor a
kenyértészta megkelt, kiszakították szakajtókba. A tekenő oldaláról lekapart
tésztából csináltak pipiskét a gyerekeknek. Ilyenkor szoktak pezsgős lángost is
sütni. Közben, míg a kenyértészta kelt, kifűtötték a kemencét. A kemencébe
tüzelték el a szőlőből hazahozott vinyigót és a
bugagórót is. Amikor már jó forró volt a kemence, a parazsat előre húzták az
elejébe, és a szakajtóból a tésztát a kenyérsütő lapátra borították, és ügyesen
a kemencébe vetették vele. A kisült kenyereket a spájzban tárolták.
A
képen Nezáczky Matild a nagymamája által sütött
kenyerek előtt
A mindennapi ételt a
masinán főzték meg, amibe nyáron is, a nagy melegben előbb be kellett fűteni.
De lehet, hogy előtte még fát is kellett vágni. Egyszerű ételeket főztek,
különösen nyáron. Nálunk nem volt otthon nagymama, aki megfőzte volna az ételt
a földön dolgozó családtagoknak, mert korán meghalt. Így anyukám főzött. Ha
közelben dolgoztunk, és délre hazajöttünk – például aratáskor –, akkor ő
elkezdett valamit főzni. Például valamilyen galuskát, de ehhez is neki kellett
meggyúrni a tésztát. Előre nem lehetett főzni, mert hűtőszekrény nem volt, az
étel megromlott volna. Míg az ebéd elkészült, apuka megevett egy darab
szalonnát kenyérrel, és elment az ólba kötelet fonni kötőfűből a délutáni
aratáshoz. Ha messze mentünk dolgozni a szőlőbe vagy a Longra,
akkor délben nem jöttünk haza, olyankor kint hideget ettünk, pld. szalonnát
retekkel. Aznap vacsorát főztek. Ilyen egyszerű ételeket ettünk, mint borsó-,
zöldpaszuly-, szárazpaszuly-, krumplileves kenyérrel. Vagy valamilyen galuskát:
krumplis, túrós, paszuly-, káposztás galuskát vagy sztrapacskát. Sokszor ettünk
paprikáskrumplit, törtkrumplit
sült szalonnával, tejjel. Mivel voltak teheneink, tej volt, de ehhez minden
reggel és este meg kellett fejni a teheneket. Vacsorára sokszor csak tejbeleves volt kenyérrel beaprítva, vagy tejbetészta, tejberibili – ez
reszelt tésztával, vagy tejbegombóda, ez csipetkével.
Télen főzték a babrásabb ételeket, pld. derelye, puculi (krumplinudli) vagy cinke – nyáron erre nem volt
idő. Általában megvolt, hogy a hét melyik napján mit szoktak főzni, mikor volt
leves vagy galuska. Pénteken mivel böjti nap, általában paszulygaluska volt,
szombaton szalonna-káposzta, vasárnap
húsleves. Télen füstölt húsból.
A főzésnél említem meg
a disznóölést. Mivel a földeket dolgoztuk, általában volt termény, amivel
meghizlaltak egy-két disznót is. A levágott disznó húsát fel kellett dolgozni.
Minden részét valahogy elkészítették. Az asszonyok munkája volt a belek
szétszedése, mosása, a vékonybél slajmolása.
Fejhúsok, belsőségek megfőzése, hurkák, sajtok elkészítése, megfőzése, a zsír
kisütése, stb. Nyáron általában csirkét, tyúkot vágtak, ezekből készültek a
húsételek. De ezeket elsőbb le kellett vágni, leforrázni, megtépni, szétszedni.
Ősszel a kacsák, libák vágása adta a szükséges húst. Ezeket előbb tömni
kellett, hogy ne legyenek soványak. Három-négy hétig tömték a libákat
kukoricával, minden reggel és este. Minden főzéshez a hozzávalót elsőbb elő
kellett állítani. A növényeket megtermelni, az állatokat felnevelni, egészen a
tyúkültetéstől kezdve. Az asszonyok feladata volt a megtermelt zöldségek,
gyümölcsök tartósítása, eltevése télére, uborka berakástól a befőzésig,
gombaszárítástól a szilva-aszalásig, a susinkák, szárított gyümölcsök
készítéséig, a szilvalekvár-főzéstől a káposztataposásig, a szőlő
felaggatásától a túró elkészítéséig. A zöldségek kiásása, a krumpliásás,
stb. A család szükségletein felül termelt zöldséget,
gyümölcsöt, túrót, tejfelt elvitték az újhelyi piacra eladni. Ezeknek az árából
tudtak ruhafélét vásárolni a városban. Anyukám mondta, hogy csak vasárnap volt
tejeskávé reggelire náluk. Tányérból, kenyérrel beaprítva ették, kanállal.
Hétköznap reggeleken krumplilevest ettek kenyérrel früstökre, vagy
szalonnaszószt. A teát általában borral savanyítottuk, és fokhagymás pirítós
kenyérrel ettük reggelire. Bor volt, mert szőlőt is műveltek. A teát
teafüvekből főzték, fodormentából, hársfavirágból.
És a főzés után még
következett a mosogatás. Régen nem volt mosogató, sem meleg víz a csapból. A
vizet elsőbb meg kellett melegíteni a masinán, és egy nagy vájdlingban
mosogattak mosogatóronggyal, csutakkal. A csutakról
mindig emlegették a faluban a csutaklevest. Örzse néni kimosogatta a csutakkal
a húsleveshez a fazekat, és benne felejtette a csutakot. Beleöntötte a levesnek
való vizet, bezöldségelte és főzte. Azt hitte a
csutakról, hogy a húst is beletette. Csak amikor enni szeretett volna, akkor
vette észre. Hát így főzött Örzse néni csutaklevest! Járta a faluban egy másik
mondás is: Gyere Lénuka, Józsa néni majd bezöldségeli a levest! Így sürgette Baka Náci a testvérét, Lénukát. Józsa néni egy családi ápolt (kihelyezett
elmebeteg) volt náluk. Még a mosogatólé sem ment kárba. Régen nem mosogattak
mosogatószerekkel, csak már később. Így a zsíros mosogatólevet a moslékos vedérbe öntötték, amit kivittek a malacoknak és azok
megették. Sokszor a lefőzött tészták levében mosták le később az edényeket,
hogy jó sűrű moslék legyen. Tányérból csak a levest ették külön-külön,
alumínium kanalakkal. A galuskaféléhez nem használtak tányért. A család
körbeülte a nagy tál galuskát, és onnan ették. Anyukám mindig mesélte, hogy
volt a családban egy „kisnána” (nagymama), aki
alacsony volt, és állva evett, mert nem látott a tálba.
Az
asszonyi munkánál a főzésnél említem meg a lakodalmakat is. Régen a lakodalmak
mindig télen voltak, farsangban. Nyáron nem értek rá, dolgozni kellett. És nem
hétvégén, szombaton, mint most, akkor mindenki itthon dolgozott, nem jártak
munkahelyre. Általában keddi napon volt a lakodalom. Az asszonyok, lányok
feladata volt már jóval a lakodalom előtt – vasárnap délutánonként – a
csigatészta elkészítése a levesbe. Régen nem sütöttek ennyi sokféle süteményt,
mint manapság. Nagyon régen tejbekása volt az édesség. Ezért szedték a
kásapénzt is a lakodalmakban. Később béleseket meg kalácsot sütöttek
kemencében. Ilyenkor a meghívott rokonság összehordta a szükséges edényeket meg
hozzávalókat a főzéshez: tyúkot, zsírt, szalonnát, meg ami kellett, és az
asszonyok sütöttek, főztek együtt a lakodalomban.
Az asszonyok munkája
volt a takarítás. Ide tartozott naponta az ágyak bevetése, a szalmazsákok
felrázása, a földes házak fellocsolása, sepregetése. Nyáron nagyon sok volt a
légy, mivel állatokat tartottak, és a ház végében közel volt a disznóól.
Ragadós légyfogókat szurkáltak a padlásba, onnan lógtak le, és nagyon
teleragadtak léggyel. Nyáron ebéd után kint a határban is, de ha hazajöttek ebédre,
itthon is mindig félórára, órára lepihentek egy kicsit aludni. Kellett az erő a
további munkához. Ilyenkor a légypapírok mellett, elsőbb kendőkkel ki kellett
hajtani a legyeket. Az ablakot a nagy
fekete haraszkendővel besötétítették, hogy a legyek a
világos ajtó felé menjenek, és hogy ne legyen olyan nagyon meleg, lehessen a
legyektől pihenni.
Hetente szombaton
történt a földes szobák, a pitvar, a tornác felmázolása, tapasztása. A
Bikarétről hozták hozzá a jó agyagos földet, amibe lószart
vagy töreket tettek, így jó sarat csináltak belőle egy régi lavorban,
és ezzel a feltört földes helyiségeket feltapasztották. Aztán később, amikor a
hátsószobába fapadló került – mert csak oda adtak családi ápoltat
(elmebeteget), ahol nem földes volt a lakószoba –, azt minden szombaton fel
kellett súrolni. Családi ápoltakat azért tartottak a faluban, mert egyrészt
segítség is volt, másrészt innnen kaptak valami
pénzt, amiért meg tudták vásárolni a városban azt, amit maguk nem tudtak
előállítani. Például nagykabátot, cipőt, csizmát.
Évente kétszer
meszeltek, tavasszal és ősszel. Ilyenkor
szétszedték az ágyakat, kihordták az ágydeszkákat, minden kisebb bútort,
lepókhálóztak. A sifonokat, komódot elhúzták a faltól. Lemosták a gerendás
padlást. Vettek meszet, azt leoltották, és nyeles meszelővel kimeszelték a
falakat. A falak a sok meszeléstől táskásak lettek, sokszor leomlottak.
Ilyenkor sárral, később gipsszel elsőbb ki kellett javítani. Még meszelés előtt
a kémény koromzsákját ki kellett üríteni. Nemcsak meszeléskor, de amikor már a
masinában nem égett jól a tűz, a masinát is ki kellett kormozni. Amikor a
meszelés megszáradt, feltették körbe a falpapírokat. Ablakot tisztítottak,
felsúrolták a padlót, a szekrényeket visszatologatták a helyükre. Az ágyakat,
ágydeszkákat visszahordták, összerakták. A szalmazsákokból az összetört régi
szalmát kidobták, és friss szalmával tömték meg. De volt, ahol csak zsupszalmát tettek az ágydeszkára. Olyan magasak lettek
ilyenkor az ágyak. Az előtte kimosott, kikeményített ágyneműt felhúzták.
Mindennek csudajó tiszta illata volt. Amikor ilyenkor
este lefeküdtünk, az olyan jó, boldogító érzés volt.
Ünnepek előtt tavasszal
– húsvétra, búcsúra – kívülről is mindig megmeszelték a házak falát, alul
csíkot festettek. Még a járda szegélykövét is megmeszelték ilyenkor. A
függönyöket, falvédőket is kimosták, kikeményítették.
Az asszonyok fontak,
szőttek, varrtak. Télen fontak, amikor a határban nem kellett dolgozni. A
nyáron megtermelt kendert feldolgozták. Még nyáron áztatták, mosták, szárították.
Télen tilolták, megtörték, kifésülték, és a finomabb szöszből fonták a fonalat.
Amikor a fonással elkészültek, az orsókról átcsévélték a fejfákra, amiről
felvetették, hogy fel tudják húzni a szövőszékre. Télen behozták abba az egy
szobába a szövőszéket is. Alig fértünk, pedig nekünk jó nagy szobánk volt,
akkor még nem volt leválasztva belőle a fürdőszoba. Ebből a kenderből készült
durva fonálból szőtték a kendervásznat. Ebből szőtték a zsákokat, lepedőket,
szalmazsákot, törülközőket, trakkosponyvát és a
pokrócokat. A pokrócba nem a fonalat verték be, hanem az elhasznált ruhák,
ágyneműk még erősebb részeit. Azokat felvágták csíkokra, összevarrták és
gombolyagokba feltekerték. Ezekből színeik szerint csíkozva készült a pokróc,
amit a földre leterítettek. A kenderfonál nagyon kiszöszölődött, ezért csirizt
főztek, és azzal kenték meg. A szövés eltartott egy hétig is.
Voltak,
akik kézimunkáztak télen. A finomabb vásznakra kiszámolva keresztszemes mintát
varrtak. De voltak olyan ügyesek is, akik a finomabb vásznakba már eleve
beleszőtték a mintás csíkot. Előre drukkolt falvédőket vásároltak, s azokat
kihímezték. Eleinte csak egyszínűre, később színezték. A falvédő a konyha dísze
volt, és mindig volt rá írva valami. A miénkre ez volt írva: „Édes kincsem, tedd
le azt a kiscsibét, mert minden anya szereti a gyermekét.” Hímeztek még
kefetartót, fésűtartót, stelázsicsíkot is. Később
horgoltak kis terítőket, de még függönyöket is, amelyeket mindig keretre
kifeszítve kellett szárítani, hogy ne legyenek gyűröttek. Volt, akinek
varrógépje is volt. Az egyszerűbb szegéseket, varrásokat meg tudták csinálni
maguknak. Abban az időben kész ruhákat még nem nagyon vásároltak. Inkább
ruhaanyagot vettek, és megvarratták. Kati nénink a nagynénénk is jól tudott
szabni, varrni. Vele sokan varrattak.
Télen ő szinte minden este lejött nálunk Pistával, Imrével, a fiaival, amikor
még gyerekek voltunk. Nekünk is volt varrógépünk. A hosszú téli estéken nálunk
varrt, mert nála nagyon hideg volt a földes szoba. Még most is emlékszem, hogy
a meghalt férje, a Pityu bácsi téli félkabátját hordta, s annak a bélése
valamilyen flanell anyagból volt, amin macskafejek
voltak. Abban az időben nem otthonkát hordtak az asszonyok, hanem kötényt. Legtöbbszőr kötényt (kötőt) varrt a Kati néni, mert ez nyúzódott
el a leghamarabb. Emlékszem, a Rupetyek felesége volt
az Ilka, ő loknis kötőt varratott magának, ezen sokat
nevettünk.
Télen fosztották az
asszonyok a talut is. A felnevelt libák, kacsák
kitépett tollát ilyenkor volt idő megfosztani. Ezt a munkát mindig farsangban
csinálták. Elhívták a szomszédokat, rokonokat is segíteni. Ez esténként volt,
így eltartott egy pár napig, néha egy hétig is. Igyekeztek, hogy nagyböjtig
befejezzék. Végzésre mindig szilvalekváros vagy diós kreplit
sütöttek. Aztán visszamentünk mi is segíteni azoknak, akik nekünk segítettek.
Régen nem volt még rádió sem tévé. Örültek, hogy együtt lehettek, beszélgettek.
Most a tévé elveszi az emberek idejét, elmagányosodnak, egymással alig
beszélgetnek. Ebből a taluból készítették a párnát,
dunnát, amivel takaróztak. A régi kinyúzott talu sem
ment kárba. Eladták a talus cigányoknak fazékért,
lábasért. Azt mondták, puskaport csinálnak majd belőle.
Ahogy
anyuka foglalkozása háztartásbeli volt, apukáé földműves. Abból éltek, hogy megművelték
a földeket, és megtermelték maguknak a megélhetéshez szükséges növényeket.
Kinek mennyi földje volt. Nekünk nem volt olyan sok, mi nem voltunk gazdagok.
De nemcsak a férfiak dolgoztak a földeken, hanem az asszonyok, a gyerekek is,
az egész család. A nagyobb gyerekek is, amit már meg tudtak csinálni.
Tehenekkel szántottuk meg a földet. Már a szántásnál is segíteni kellett. Az
eke szarvát nagyapám, majd apukám fogta. De anyukám már nagyobb gyerek korában
is, később mint asszony, a teheneket vezette a
barázdában. Mesélte, hogy nagyapa szántáskor, mikor a tehenek nem nagyon
akartak menni, olyanokat húzott az ostorral rájuk, hogy ő is kapott belőle.
Vetettek kalászost, búzát, árpát, gabonát. A búzából őröltek a malomban lisztet
a mindennapi kenyérhez is. Az árpával az állatokat etették. A szalmával
aljaztak a teheneknek. Amikor még kicsi volt a kalászos, az asszonyok mentek gordonyozni. Egy speciális szerszámmal kiszurkálták a
kalászos közül a gordonyt és egyéb dudvákat. Nem
vegyszereztek, mint most. Amikor megérett, le kellett aratni. Apuka kaszálta,
anyuka a markot szedte, egyik gyerek terítette a kötelet a marok alá, a másik
gereblyézett, de még a legkisebbnek is volt munkája, összeszedte az elmaradt
kalászokat a tarlón. A nagyapa megkötötte a kévéket, majd összerakták
keresztekbe. Később szekerekkel behordták az udvarokba, csűrökbe, ott kazlakba
rakták. Nagyon régen maguk csépelték ki cséphadaróval. A gazdagabbak, akiknek
volt lova, nyomtatták. Innen származik egy szólás: a kemény kapáláskor mondták,
hogy kemény, mint a csűr földje. A harmincas évektől már járt a faluba a
cséplőgép, és sorba csépelte mindenkiét, aki kérte. A lányok voltak fent a
dobon. A fiúk, fiatalemberek vasvidlával adogatták a
kazalból a kévét, a lányok vágták el a kötelet, és a cséplőgéppel jött munkás
tette az etetőbe a kévét. Ezt mindig ő csinálta, mert veszélyes munka volt,
könnyen be lehetett esni a cséplőgépbe. Az asszonyok meg a pelyvában voltak.
Kaparták ki a cséplőgép alól a lehullott töreket. Ez volt a legrosszabb munka a nyári
forróságban. Szállt a por meg a törek az izzadt testükre, ami nagyon csípett.
Az idősebb férfiak zsákoltak. A kicsépelt terményt zsákokba gyűjtötték. A
kicsépelt szalmát szintén a férfiak rakták boglyákba. Cséplésre az asszonyok
mindig sütöttek egy kemence lángost: almás, túrós, mákos, diós bélest. Ezzel
kínálták meg a cséplésnél segítőket. Az
aratás-cséplés igen nagy munka volt. Cséplés után este lementek a Luktába, a fürdőbe lemosni a rájuk tapadt port. Fürdőszoba
még nem volt.
Vetettek kapást is.
Krumplit, tököt, kukoricát, paszulyt, mákot, mindent. Még a learatott tarlót is
felszántották, abba is vetettek tallórépát az
állatoknak. Őszig még az megnőtt. Amit az ember nem fogyasztott el, megette az
állat. Ezeket mind meg kellett kapálni. Nemcsak egyszer, többször is. Ez főleg
az asszonyok dolga volt, meg a nagyobb gyerekeké. Aztán ősszel ezeket mind be
kellett takarítani. A krumplit kiásni, kukoricát kitörni, otthon kifosztani,
répát kiásni. Mindent vetettek, amire szükségük volt. Még kendert is, hogy szőni tudjanak. Annyi cirókot is, hogy egy évre legyen elég seprűnek. Otthon még
ott volt a konyhakert. Mindent megtermeltek benne, amire a konyhában szükség
volt, mindenféle zöldséget. Ez mind az asszonyok munkája volt. Még bugát
(napraforgót) is kapáltak. Abból lett az olaj. Az olajütőbe vitték
kisajtoltatni. Akkoriban inkább zsírral főztek, az olaj különlegességnek
számított.
Aztán még volt szőlő
is. Ezt is együtt művelték meg. A metszésbe is besegítettek az asszonyok.
Hazahozták a lemetszett vinyigót, azzal fűtötték be a
kemencét. Tavasszal együtt kétágúzták a férfiakkal a
szőlőt, nyáron ormóra kapálták (a sorok között ormóra húzták a tőkék alól
kikapart földet), majd harmadolták (harmadszor is megkapálták). A gyerekek az
ivóvizet hordták a környéken lévő forrásokból. A permetezéshez a vizet
hordókban tehenes szekérrel vitték fel a hegyre, vagy esős időben az árkokból
szedtük. Régen csak gáliccal permeteztek. Míg élt apuka, ő vette a hátára a
permetezőgépet. Anyuka a permetlevet hordta utána vedrekben. Mikor már nem élt
apuka, anyukám vette a hátára a permetezőgépet, de akkor már nem a nehéz
rézpermetezővel permeteztünk, hanem műanyaggal. A szőlőt meg kellett kötözni a
karóhoz egy évben háromszor is. A karózás a férfiak dolga volt, de a kötözés az
asszonyoké-lányoké. Ősszel szüretelni mentünk. Régen szüretkor mindig szalonnát
sütöttünk ebédre. A termést tehenes szekérrel hordókban hoztuk haza. Ha már nem
fért, megcsömöszölték karóval. Mindig az erősebb, fiatalabb férfiak
puttonyoztak. Az idősebbek és az asszonyok szüreteltek. Mindig szedtek szép
szőlőt is kosarakba, amit eltettek télére a padlásra
(újságpapírra egyenként lerakva), vagy felkötözték a fürtöket madzagra, és a
fűtetlen elsőszobába, a mestergerendára ütött
szögekre akasztották fel, hogy tovább elálljon. Vagy a mestergerendára
akasztott rúdra függesztették fel párosával összekötve. A szép szőlőt nem
lehetett a szekérre tenni, nehogy a rázkódásban összetörjön. Azt asszonyok a
hátukra kötött ponyvás batyukban hozták le a hegyről. Három helyen is volt
kisebb darab szőlőnk: a Hosszúhágón, a Vérmányban és
a Gergelyhegyen. Ezeket és a földeket is örökölték a
szüleiktől. A szőlőből mustot, majd bort csináltak. De volt olyan is, hogy a
szőlőt elvitték a Bodrogközbe, és elcserélték más terményért, ami itthon nem
termett meg. Volt olyan év is – anyukám mesélte –, hogy az egész nagy
Hosszúhágón csak annyi szőlő termett, hogy egy kenyérkendőbe nem fért bele,
ezért levette a kötőjét, és abban hozta haza. Aztán később a mustot adták el,
bevitték Újhelybe a Pincészetbe.
Aztán volt munka még a
réteken is. Minden talpalatnyi füvet szépen lekaszáltak a férfiak, kellett a
széna télére a teheneknek. Az asszonyok munkája is volt a lekaszált rendeket
megforgatni, hogy száradjon. Ha megszáradt, összegyűjteni, szénát takarni.
Elsőbb csülökre összetolták két oldalról a rendeket. A gyerekek
összegereblyézték az elmaradt szénát. A csülköket összetolták vidlahegyekbe, azokból rudasokat, kisebb boglyákat raktak.
Ezeket a vidlahegyhordó rudakon összehordták egy
helyre, s ott boglyát csináltak belőle. Jól kihegyezték a tetejét, hogy ne
ázzon be. A nehezebb részt, a széna feladogatását az emberek csinálták, a
könnyebbet az asszonyok. Ők vagy a nagyobb gyerekek a boglya tetején állva
rendezték el jól a feladogatott szénát. A boglyákat szénából font kötelekkel
lekötötték, hogy a szél fel ne borítsa. Majd tehenes szekérrel hordták haza.
Itthon felrakták a padlásra (vagy be a csűrbe). Az emberek adták fel a
padlyukon, az asszonyok, gyerekek szedték el és rakták el, nyomták be a stablon alá, hogy mind felférjen. A padon a nyári
forróságban fullasztó volt a hőség.
Később, mikor már téesz
lett, harmadosban dolgoztak. A téesz vetett, meg is ekekapázta a sorok közét,
nekünk csak a sort kellett kapálni, de háromszor olyan területet, mint azelőtt.
Mert a három részből kettő a téeszé volt és egy volt a miénk. Három boglya
szénából már egy a miénk lett. Még a Longra is
jártunk szénát takarni a Ronyván
keresztül.
Voltak gyümölcsfáink
is. Ősszel tehenes szekérrel mentünk vasárnap délután
gyümölcsöt szedni. Ez nem számított igazi munkának, lehetett vasárnap is. A körtét a hombárba a búza közé tették, ott
ért meg. Az almát a padra tették el a szénába, hogy meg ne fagyjon. A szilvából
lekvárt főztek, aszalták. A felesleget az állatok ették meg, vagy az újhelyi
piacon eladták. Még gombát is szedtek, és télére szárították. Sok alma és
körtefajta volt: nyárialma, kormosalma,
vérbélű körte, ignáckörte, cukorkörte, nyakaskörte, búzáskörte, pargamen. Volt berekinye és
naspolya is, a berekinye fán termett és apróbb volt,
a naspolya bokron és nagyobb volt, de hasonló ízű és állagú, azután volt finom,
hogy otthon a spájzban megbarnult, megpuhult. Gyűjtöttek a vadon termő
gyümölcsökből, termésekből is: szederből szörpöt főztek, a kökényt megették, a
csipkét eladták gyógynövénygyűjtőknek. Ezt is mind az asszonyok csinálták.
Most már nincs téesz.
Parlagon van a falu körül majd az egész határ. A régi karós szőlőket
otthagyták, nem dolgozzák, mert nem éri meg. Benőtte, visszafoglalja az erdő.
Nincsenek tehenek, nem kell kaszálni, mindent benő a gaz. Most munkahelyekre
járunk dolgozni, hogy legyen nyugdíjunk. Régen természetes volt, hogy a fiatal
és az öreg együtt élt. Amikor az öreg már nem bírt, a nehéz munkát a fiatalok
végezték, és az öreget eltartották. Az öregek a gyerekeikre hagyták földjeiket,
erdőiket. Mert a téli tüzelőt és a főzéshez szükséges tűzifát is maguknak
termelték ki.
Mindig tartottak
állatokat is a ház körül. Ebből volt meg a család étkezéséhez szükséges hús,
tej, tojás. De vontatásra, nehéz munkák végzésére is kellett a tehén. Tyúkot,
kacsát, libát mindig tartottak. Az asszonyok feladata volt a szárnyas
háziállatokkal való foglalkozás. Tavasszal, amikor a kacsák, libák kitojták
magukat, és a tyúkok is kotlani kezdtek, tyúkot ültettek, megültették a libákat
is. Míg a tojáson ültek a kotlósok és a tojó-libák, minden nap le kellett tenni
egyszer a tojásról néhány percre, hogy egyenek, igyanak, piszkoljanak. Utána
visszatették újra a tojásokra, hogy le ne hűljenek. Amikor eljött a kelés
ideje, vigyáztak a kikelt csibékre, kislibákra, kivették a kotlós alól, nehogy
összenyomja, amíg a többi is kikel. Ezután gondoskodni kellett a
naposcsibékről, libákról, hogy melegben legyenek. Kukoricát daráltak az
etetésükhöz, de elsőbb az ősszel megfosztott kukoricacsöveket le kellett
morzsolni. Régen még mi is a Karajz nagyapám udvarán
lakó Rendes Erzsi néni tornácán lévő kő darálóval daráltunk a csirkéknek
kukoricát. De volt a falunak közös darálója is (a parókiakert végében),
disznónak, tehénnek oda hordtuk a darálnivalót. Amikor a szárnyasok felnőttek,
a jércéket meghagyták tojó tyúknak. A tojásokat is megtermelték maguknak. A
kakasokat nyáron levágták, megették. Ez mind munkával járt. Leforrázták,
megkopasztották, szétszedték, megfőzték. Ez mind asszonyi munka volt. Ugyanígy
a kacsákkal, libákkal is. Ezeknek még füvet és csenalat
(csalánt) is vágtak a darába. A házi szecskavágó ehhez szolgált jól. Ősszel
megtömték a libákat, kacsákat, hogy ne soványan vágják le őket. A libák taluját is eltették dunnának, párnának.
Mindig tartottak
disznót is. Voltak, akik anyakocával is foglalkoztak, mi nem. Mi minden
tavasszal vettünk két kismalacot, azokat felnevelték. A malacok etetése, később
hizlalása is az asszonyok dolga volt. Reggel-este enni kellett adni nekik
moslékot, nyáron füvet, ősszel a lehullott gyümölcsöt, tököt vágni, répát
gyalulni, télen krumplit főzni és hát darát, hogy karácsonyra jól meghízzanak.
A disznó ganajászása is sokszor az asszonyokra
maradt. Télen a hízókat levágták. Ebből lett a családnak egy évre való
szalonna, zsír, füstölt hús, kolbász.
Tartottunk még két
tehenet is. A gazdagabbaknak lovuk is volt. Nekünk nem, nekünk csak teheneink
voltak. Így lett meg a család ellátáshoz szükséges tej, tejtermék. De a tehenek
főleg a nehéz munkák elvégzéséhez kellettek. Tehenekkel szántottunk,
boronáltunk. Tehenek húzták a szekeret.
Az emberek munkája volt télen minden reggel és este kiganajászni
a tehenek alól. Furikkal kitolni a
trágyát az ólból, megaljazni, szénát legórni a padról a szénatartóba. Régen,
mikor még furik sem volt, saroglyára rakták a
trágyát, és az asszonynak is meg kellett fogni a saroglya végét, mert két ember
kellett hozzá. A szénatartóból a jászolt megrakni
szénával, etetni, etetés után kint az utcán a
kútból meghúzni a válót vízzel, kihajtani a teheneket megitatni. Volt, akinek
az udvaron is volt kútja. Ezt a munkát főleg férfiak, de amikor kellett, az
asszonyok is csinálták. Ezután meg kellett fejni. Ez már az asszonyok munkája
volt. Ha volt kisborjú, nemcsak reggel és este, még délben is fejtek. A
kisborjút megitatták, a tejet leszűrték. Nyáron a csordában, gulyában legeltek
a tehenek. Volt, hogy még a Longra is jártak fejni a
gulyába. A család által rögtön el nem fogyasztott tejjel további munkája volt
az asszonyoknak. Az utolsó években már volt tejcsarnok, ahová eladták a
felesleges tejet, de amikor még nem volt, a megmaradt tejet tejescsuprokba
szűrték, és le kellett hűteni. Nekünk az udvarban nem volt pince, ezért nyáron
az alsó pincesorban lévő pincénkbe hordták a tejet, hogy lehűljön. Amikor
lehűlt, hazahozták, hogy megaludjon. Az aludttejről leszedték a tejfelt, az
aludttejet megforrósították a masina szélén, és túrót csináltak belőle.
Régebben a tejfelből vajat is köpültek a család szükségletére. A felesleges tejfelt,
túrót a városi piacon eladták. És ezeket a munkákat mindennap meg kellett
csinálni az asszonyoknak. Volt olyan nyár, hogy kihajtáskor az üsző már borjas
volt, és kint a gulyában, a Longon ellett meg.
Ilyenkor reggel és este a Longra kellett menni fejni és megitatni a kisborjút, amíg haza nem hozták.
Apunak már volt egy biciklije, és Monika nénénk még
nem ment férjhez, ő tudott biciklizni, ezért mindig ő ment a Longra fejni. Ha a csordába járt a tehén, akkor délben is
hazahajtották megfejni. Nyáron kellett beszerezni a tehenek téli takarmányát, a
szénát, de erről már beszéltem.
Sok munka volt az
állatokkal, de ez úgy működött, hogy a megtermelt növényekkel etettük az
állatokat. Az állatokkal oldottuk meg a növénytermesztéshez szükséges nehéz
munkát. A tehenek trágyájával trágyáztuk a földeket, hogy teremjenek. Mindenre
szükség volt. Egyik kiegészítette, segítette a másikat. Így tudtak megélni. Így
tudtak mindent megtermelni, előállítani a megélhetéshez azokban a nehéz,
szegényes időkben, amikor én még meg sem születtem. Most már én is hatvan éves
vagyok. (2012)