Brogli Vendelné Nagy Anna
Károlyfalván
1964-től működő tanító
Vajdácskán
születtem 1938. február 14-én. Sárospatakon 1956-ban végeztem a Tanítóképző
Főiskolán. 52 fő 2. osztályos tanulóval kezdtem Bodroghalomban, majd a további
években csak 1. osztályt kaptam
Károlyfalvára
1964. július 22-én érkeztem. Már az elején kiderült, hogy van bőven tennivaló.
Jöttek a szorgos hétköznapok és az azt követő ünnepek. A csodálatos
gyermeknapok, amikor mindenki dolgozott, ha nem is volt ott már gyermeke, sem
unokája. Aztán az anyák napi ünnepségek, ahol a faluban élő minden édesanya
virágot, hálás szeretetet kapott. Készültek a kicsik, az ifjak, és azok is,
akiket a temetőben várt a nagymama vagy az édesanya. Milyen nagy szeretettel
dolgozott mindenki a falunapi rendezvényeken azért, hogy a vendégek jól érezzék
magukat.
Ha
Újhelybe megyek, jólesik ha a kartársakkal találkozva emlegetik a sok-sok
bemutató tanítást, amit Újhely iskolái, Alsó- és Felsőberecki, Széphalom,
Rudabányácska nevelői látogattak és értékeltek. Még a 30 éves találozón a
szaktanárom is azt mondta: - „Anna maga 4 osztályban testnevelésből bemutatót
tartott - hogy csinálta?" Ilyenkor mindig úgy éreztem, ez a pedagógusnapi
jutalom, ha az idős szakember ezt kérdezi tőlem.
Az
élet sok-sok keresztet adott az életemben, de egy csodálatos tehetséggel áldott
meg: a gyermekszeretettel. Ez tette sikeressé, eredményessé a munkámat,
boldoggá az életemet, és teszi-teheti ma is, hiszen az iskolámból óvoda lett,
én itt lakom, és minden nap emlékezünk, én pedig gyűjthetem továbbra is az
élményeimet. Jönnek a felnőtté vált növendékek, hozzák a gyerekeiket óvodába
reggelenként. Azt kérdezte egy nap a Fejjel Erika kislánya:
-
„Ugye Te azért szeretel minket így, mert Te vagy az óvoda-nagyrnama`?" -
„Igen, én vagyok!"
Így
naponként emlékezünk:
- Tetszik emlékezni, mikor Bereckibe én voltam a
magyar lány?
- Amikor Hercegkúton vendégszerepeltünk?
- Amikor ősemberjelmezbe voltam, első díjat
nyertem? Azután folytatják:
-
Kalapból húztuk ki a szerepeket.
-
Enikő a negyedikes nyelvtani is tudta másodikosan!
-
Schmiedt Józsi délután is mindig feljárt festeni, hogy rajzból is ötöst kapjon?
-
Mennyi uzsonnát tetszett hozni, akinek nem volt?
Egy
hete hazaérve 2 nagy zsákot találtam az ajtó előtt. Ruha volt benne. - Tanító
néni! Tessék annak adni, akinek szüksége van rá. Miskolcról küldte egy volt
károlyfalvi növendékünk. Akar segíteni a falujában élőkön, ahogy tud.
Boldogan
emlékezhetek, hiszen egyik gyermek sem érezte hátrányát soha tudásban,
magatartásban, hogy kicsi, összevont iskola osztályából került ki. Nagy iskola
felső tagozataiba kerülve egyetlen tizedet nem rontottak, sőt jobb lett az
eredményük. Nincs egyetlen fiatal sem, aki szakma nélkül maradt volna.
Egyetlen dolog fáj nagyon, közel 40 évi munkámban Károlyfalván. Szorgos munkával sok éven át sikerült olvasóbbá nevelni a falu embereit. Kezdve a mesével, majd a szakirodalomra áttérve és úgy a szépirodalomra csábítva őket. Amikor éppen az eredményességnek örültem a járási könyvtárvezetővel együtt, akkor senkit meg nem kérdezve megszüntették a nagyon értékes könyvtárunkat, amit Újhelyben egy pincébe elraktároztak. Sajnos a mai napig hiába kiabálnak a könyvek, nem hallják az illetékesek.
A
fájó dolog is könnyebb annak, akinek nap mint nap rajzolnak a picinyek, akinek
homokkávét főznek és homoksüteményt sütnek, és a csúszda alatt szobát
takarítanak, hogy hozzájuk bújjon az óvoda-nagyi, és akit minden ünnepségre
meghívnak, és élő virággal jutalmaznak. Az boldogan mondhatja, hogy sok-sok
„TABULA RASA"-ba írtam rá tudásom javát, oltottam bele szeretetemet, mert
CSODÁLATOS a mi pályánk, ha él benne a gyermekszeretet.
(in. Carolfalve Karlsdorf Károlyfalva /
alkotószerk. Hauser Zoltán p. 145-146.)