Karajz Margit:
Születés
– keresztelés – keresztkomaság
Itt a mi falunkban,
Károlyfalván régen, amikor valaki gyermeket várt, többnyire csak így mondták
róla, hogy állapotos, vagy viselős, vagy terhes. Amikor a várandós asszony
szülésének ideje eljött elhívták a bábánét.
Még amikor én
születtem, az 1950-es években sem a kórházban szültek az asszonyok, hanem
itthon a bábáné segítette világra a gyermeket. Régen elég sok volt a
csecsemő-halálozás. Sokszor születtek halva, vagy szülés után haltak meg a
gyermekek. Ilyenkor sok esetben maga a bábáné keresztelte meg, és adott nevet
egy-egy gyermeknek rögtön a szülés után, ha látta, hogy a kicsi nem életrevaló.
Ma már hála Istennek, nem így van. A szülők már előre tudják, fiú lesz-e vagy
lány, beteg-e vagy egészséges, ők döntenek a még meg nem született gyermek
felett, megszülessen-e vagy nem. Régen Isten ajándéka volt a gyermek, ma
sokszor nem kell az embernek Isten ajándéka, elutasítják.
Régen amikor a baba
megszületett („lebabázott” az anya), a gyermek édesapja elment meghívni a
keresztszülőket, hogy legyenek a megszületett gyermek keresztszülei. Ezt illő
volt elfogadni. Többnyire az édesanya rokonságából hívták a keresztmamát és az
apa rokonságából a keresztapát.Csak ha nem volt ilyen rokon, akkor
változtattak. Ezután a szülők és keresztszülők komának és kománénak hívták
egymást. Amikor a meghívott keresztmama elfogadta a felkérést, illő volt
„betegágyast” vinnie a még gyenge, nem rég szült kománéjának és családjának. A
keresztmama sütött-főzött. Általában tyúkhúslevest, rántott húst, kalácsot,
süteményt és pálinkát vittek. Az elkészített ételeket vesszőkosárba rakták és
szépen letakarva vitték.
A születés után elég
hamar elvitték a templomba megkeresztelni a gyermeket. Manapság nem így van, ha
egyáltalán megkereszteltetik is, ráérnek, nem sietnek vele. Van, hogy a gyermek
már a saját lábán jön a keresztelésre. Régen nem vártak sokáig, minél hamarabb
intézték, hogy ne legyen pogány. Volt, hogy az édesanya még el sem tudott menni
a keresztelőre, mert még olyan gyenge volt, de mert féltak, hogy a gyermek
nehogy keresztelés nélkül meghaljon, a keresztszülők vitték el az apával a
gyermeket megkeresztelni. Ilyenkor az
édesanya később ment el a gyermekével az avatásra. Kereszteléskor régen nem volt
szabad a templomon előrevinni a keresztelendőt, hanem csak a sekrestyén
keresztül, mert hiszen még kis pogány volt a baba. Sőt régen a sekrestyében
kereszteltek, a keresztkút is a sekrestyeajtónál volt. Csak keresztelés után
jöhettek be a templomba. A keresztelés alatt a gyermeket a keresztmama
tartotta. Csak a keresztelés után vette át a gyermeket az édesanya az anyává
avatásra. Ez alatt a szertartás alatt az anya térden állva, gyertyával a
kezében tartotta gyermekét. Ez a tisztulási szertartás Jézus jeruzsálemi
templomban való bemutatásának emlékére volt. Ma ezt már nem végzik el a
kereszteléskor. Keresztelés után a már nem pogány, megkeresztelt gyermeket már
a templomon keresztül vihették haza. Régen nem volt olyan ünnepe a keresztelés
a hívő közösségnek, mint most, csak családi körben történt. Ma már sokszor a
hívő közösség körében, a szentmise keretében keresztelnek.
Régen az újszülött
gyermekeknek nem adtak különleges neveket, mint manapság. Általában a családban
vagy a rokonságban valakinek a nevét örökölte. Gyakori nevek voltak itt a mi
falunkban a Márton (Marci), Ignác (Náci), Vendel (Vendli, Vendu, Vendus),
István (Pista, Pisti), György, József (Jozu), Ferenc, László. Lánynevek közül:
Mária (Mari, Marej, Mariska), Magdaléna (Máktus, Léna, Lénuka),
Erzsébet/Elizabeth (Bétus, Bözsi, Örzse), Anna (Náni, Annus, Nusi), Brigitta
(Bregit), Katalin (Katus, Kató, Kata), Rozália (Róza, Rózi, Rózika), Zsuzsanna
(Cuzi, Cuzika), Márta, Margit, Teréz. Amikor én születtem, már akkor kezdtek
újfajta neveket is adni, mint Dénes, Imre, Jutka, Gizella, Klára, Eleonóra,
Gabriella, Edit.
Anyuka mesélte, hogy
régen, de már nem emlékszem, hogy kinek a keresztelőjén, talán a Naán Pista
keresztelője volt, Hoffmann Jóska volt a keresztapa és Kerekes Zsuzsi vagy Pup
Erzsi volt a keresztmama. A pap kérdezte a keresztelésen, hogy mi lesz a
gyermek neve, és a keresztmama megkérdezte a keresztapát, hogy: „Ugye Jóska,
Pista?” Hoffmann Jóska meg válaszolt: „Pista, Pista!”. Ezt sokszor
felemlegették a faluban.
Emlékszem, amikor én
vittem keresztelni a keresztlányomat. Még szinte én is gyerek voltam,
nyolcadikos, 14 éves. Tél volt, december, hideg, jó csúszós volt az út is. Hát
én nem bírtam el a gyermeket. Akkor még pólyába kötötték, paplanba csavarták. A
keresztapa Pup Pista hozta, a templomban is ő tartotta. Csak jelképesen, rövid
időre adták át, hogy én is fogjam egy kicsit.
Amikor a keresztelésről
hazamentek, ahogy beléptek a házba a keresztszülők, azt mondták: „Pogányt
vittünk, keresztényt hoztunk!”
Általában több generáció élt együtt régen a családban. A nagyszülők is együtt
éltek a fiatalokkal. A keresztelés után mindig volt egy kis ünnepi ebéd is. De
ha a nagymama már nem élt, akkor a még gyenge fiatalasszonynak a kománéja is
besegített az ünnepi ebéd elkészítésébe. Ilyenkor a húslevest és a töltött
káposztát otthon főzték, de a rántott
húst, süteményt, kalácsot a keresztmama vitte. Szokás volt még régen, hogy ebéd
után a keresztapa megkínálja az ünnepségen részt vevő férfiakat „koma
cigarettával”, és a keresztmama a nőket „kománé cukorkával”. Más ajándékot
régen nem vittek, még tortát sem sütöttek.
Aztán ahogy a
keresztgyermek növekedett, cseperedett, illő volt, hogy elmenjen a
keresztszüleihez újévet köszönteni, karácsonykor kántálni, húsvétkor
locsolkodni. Ilyenkor a keresztszülők valamivel mindig megajándékozták őket, de
csak nagyon egyszerű dologgal, némi
pénzzel is.
„Kedves
keresztanyám és kedves keresztapám!
Köszöntlek titeket az új év hajnalán.
Legyen az éven át az Úr vezéretek,
Szerencse és öröm kövesse léptetek!
Újév ünnepére az a kívánságom:
E háznak népére áldás, öröm szálljon!”
Amikor a keresztgyermek
elsőáldozó lett, akkor a keresztmama vette meg erre az alkalomra a ruhát. Így
mondták: a „keresztruhát”. A lányoknak fehér ruhát varratott, a fiúknak öltönyt
vett. Ha már ez volt neki, mert megörökölte a testvérétől, akkor valamilyen más
szövetruhát varratott. Amikor én voltam elsőáldozó, akkor a lányok fehér
ruháját és más ruhákat is szívesen díszítettek „darázsfészek”-varrással. Az
elsőáldozási szentmise és a szeretreggeli után az én keresztgyerekeimnek már
otthon a családban volt egy kis ünnepi ebéd is, ahová a keresztmamát és
keresztapát is meghívták. Ekkor már ajándékot is szoktak vinni. A keresztmama a
ruhát adta. A keresztapa a lányoknak leggyakrabban fülbevalót vett, a fiúknak
karórát.
Volt eset, hogy a
keresztgyermek még kisgyerek korában meghalt. Ilyenkor a keresztapa vitte a
gyermek kis koporsóját az ölében a temetőbe.
Aztán amikor a
keresztgyermekek felnőttek, és már ők is családot alapítottak, volt a
lakodalom, ahol a keresztszülőknek ismét kötelességei voltak. De ez már egy
másik téma.
2013