Karajz
Margit (szül. 1952):
A
húsvéti ünnepkör Károlyfalván
Karácsony és vízkereszt
után kezdődik a farsang, ami hamvazószerdáig tart. Hamvazószerdával kezdődik a
húsvétot megelőző nagyböjti időszak. Ez 40 napig tart. A kiválasztott zsidó nép
az egyiptomi fogságból való kivonulása után 40 évig vándorolt a pusztában, míg
az Ígéret földjére, Kánaánba ért, és Jézus is 30 éves korában, mielőtt
megkezdte tanítói működését, kivonult a pusztába, ahol 40 napig böjtölt. Erre
emlékezve van a katolikusoknál a 40 napos nagyböjt, amely a húsvétra való lelki
felkészülés ideje. Hamvazószerdán és nagypénteken szigorú böjti nap van. A
felnőttek csak háromszor ehetnek, és csak egyszer lakhatnak jól. Húst, zsíros
ételeket ekkor nem eszünk, sőt az esztendő pénteki napjain a hústól való
megtartóztatás kötelező volt. Ma már csak a nagyböjt péntekein kötelező a
hústilalom.
Hamvazószerdán és
nagypénteken a mi családunkban általában olajos káposzta és olajos krumpli volt
az ennivaló. Az olajos káposzta a télére betaposott savanyú káposztából
készült. Még vágtunk bele vöröshagymát, megolajoztuk, és kenyérrel vagy olajos
krumplival ettük. Az olajos krumpli hajában főtt krumpliból készül. A hajában
főtt krumplit meghámozzuk, karikára vágjuk, megsózzuk, olajozzuk, és vagy olajos
káposztával vagy magában esszük. A többi pénteki napokon paszulygaluskát
főztünk.
A nagyböjt péntekein a templomban
mindig keresztúti ájtatosságot végeztünk. Amikor a falunak még helyben volt
papja, a plébános a minisztránsokkal végezte, a körmeneti keresztet is magukkal
vitték. A nép a padokban ülve kapcsolódott az imádságba. Volt, amikor a
hittanra járó gyerekek is a pappal együtt járták végig templomban lévő 14
stációt, és ők is olvasták az egyes állomásokhoz tartozó elmélkedéseket és
imákat. Ma már – mivel nagy a paphiány, és a faluban nincs helyben plébános - a
hívek csak magukban végzik azt az ájtatosságot.
A farsang a mulatságok,
bálok, lakodalmak ideje volt. A nagyböjttel ennek vége szakadt. Nagyböjtben nem
illett mulatozni. Ilyenkor nem rendeztek bálokat, nem nótáztak a fiúk az utcán,
nem lakodalmaskodtak. A nagyböjt a lelki elmélyülés, a húsvétra való
felkészülés, bűnbánattartás ideje. A hamvazószerda is onnan kapta a nevét, hogy
ezen a napon a pap az előző évben szentelt barkaágakból készült hamuval – amit
előzőleg megszentelt – a bűnbánat jeléül keresztet rajzol a hívek homlokára.
Emlékezésül, hogy porból lettünk és porrá leszünk. Ideje, hogy a testi hívságok
után törődjünk a lelkünk állapotával is.
A templomban az
oltárokat lila terítővel terítik le, virágokkal nem díszítik. A fájdalmas
rózsafűzért imádkozzák és az egyház énekei is a bűnbánatra, lelkünk
megújítására, megtisztítására indítanak. Ezt a célt szolgálta a húsvéti
lelkigyakorlat is. Ilyenkor mindig vendégpapot hívtak, aki három napon
keresztül a prédikációival segíteni akar a híveknek ebben a lelki
felkészülésben. Ez után a lelkigyakorlat után volt a faluban a húsvéti
gyóntatás is, általában a virágvasárnap előtti hétvégén. Erre az alkalomra
vendég gyóntatókat is hívtak, ha valaki a falu plébánosánál nem szívesen
gyónna, legyen alkalma és lehetősége idegen papnál gyónni. Mert legalább évente
egyszer, húsvét táján kötelező a bűnbánattartás, a gyónás és áldozás.
Fekete vasárnap a
húsvét előtt két héttel van. Ekkor letakarták a kereszteket. Az oltárkeresztet,
a körmeneti keresztet és a templompitvarban lévő bejárati nagykeresztet fekete
lepellel vonták be, az oltárképet pedig lila lepellel. Az asszonyok fekete
kendőben mentek a templomba.
A húsvét előtti
vasárnap pedig a virágvasárnap. Ilyenkor a templomban a pap barka (birke)
ágakat szentel. Ezekből osztanak a híveknek is, amit a mise után hazavisznek,
és otthonaikban a falra akasztott kereszt vagy szentkép mögé tűzik. A barkaágak
szentelése Jézus Jeruzsálembe való ünnepélyes bevonulásának emlékére van.
Virágvasárnap a
szenvedés vasárnapja is. Ezen a napon énekelték a passiót. A falu
kántortanítója tanította be a dallamát. Az evangélistát mindig a falu kántora
énekelte. Emlékszem még a Kusz Tóni bácsira is. (Hauser Antal) Később a Nyimi (Hauser
Imre) énekelte, Jézust pedig mindig Hurkás (Brogli) Gyuri bácsi énekelte. Én
csak rá emlékszem. Nagyon szépen, átérzéssel, igazi Jézus-hangon énekelt.
Pétert, Pilátust, a szolgálókat, Júdást és a zsidó népet, a kart általában
fiatalabb férfiak énekelték fent a kóruson. Aztán később, amikor már kántor sem
volt, abbamaradt a passió éneklése. Lukács Béla plébános idejében még egyszer
volt passió-éneklés, ő tanította be, de erre már nem emlékszem annyira, mint a
régiekre. Csak arra emlékszem, hogy a két szolgálót már asszonyok és lányok
énekelték, és a karban is énekeltek ők ketten: Buzsa néni (Bartus Józsefné) és
Tóth Kati. Aztán megint nem énekelték a passiót. Volt időszak Poruczki Gyula
atya idejében, hogy a passiót a hittanra járó gyerekek olvasták fel, de volt
úgy is, hogy szerepekre osztva olvasták. Most, hogy a pataki atyák látnak el
bennünket, és hoztak passió-kottákat, már három éve újra énekeljük
virágvasárnap a passiót, lent a padokban ülve. Az evangélistát Maki (Deutsch)
Zsuzsa énekli, most ő kántoroskodik, de csak vasárnapokon. Jézust és Pilátust
Hauser Laci énekli, csak ő van férfi köztünk.
A kart, a népet pedig a zsoltárt éneklő asszonyok.
A húsvét előtti hét a
nagyhét. A szertartások késő délután, estébe nyúlóan voltak. Hétfőn, kedden és
szerdán régen Jeremiás siralmait énekelték a fiúk és a fiatalemberek. Én erre
nem emlékszem, csak anyukámtól hallottam, hogy a Magasvári Anti is énekelte.
Volt ilyenkor egy gyertyatartó – most is a templom padláson van, az elbeszélés
alapján ismertem fel – amibe két oldalról emelkedve szögek vannak verve, ezekre
tűzték a gyertyákat. Nem tudom, hány volt, de mind meggyújtották, és ahogy
egy-egy részt elénekeltek, Pos Pista bácsi (Brogli István) – ő volt akkor a
kurátor – mindig eloltott egye-egyet a gyertyaoltóval.
Nagycsütörtök az utolsó
vacsora, az Oltáriszentség rendelésének az ünnepe. Ezen a napon az esti
szentmisében a Dicsőség éneklése alatt mind megszólaltak a harangok, az orgona
és az összes csengő. Dicsőség után elhallgattak, és nem szólaltak egészen
nagyszombat estig. Azt mondták, hogy elmentek a harangok Rómába gyónni!
Harangozás helyett kereplővel jelezték a delet és a szertartások kezdetét. Úgy
mondták, hogy recsáznak. A minisztránsok pedig a csengetés helyett kis kézi,
fából készült kereplőkkel kerepeltek.
Nagypénteken Jézus halálára
emlékezünk. Még én is emlékszem, hogy otthon ezen a napon még a tükröket is
letakarták, méltóan a gyász
jeléül. Fekete kendőben, feketébe
öltözve mentünk a nagypénteki szertartásra este. Régen ezen a napon is
énekelték a passiót. Ekkor van a kereszt leleplezése. A fekete vasárnapon
fekete kendővel letakart körmeneti keresztről ünnepélyes szertartás közben
leveszik a leplet, és a Jézus szíve mellékoltárnál elkészített szent sírba
helyezik. A szent sírt mindig szépen előkészítették. Feldíszítették friss
mohával, virágokkal. Általában rózsaszín hortenzia és primula volt a húsvéti
virág a szent sírnál, amivel húsvétra az egész templomot is díszítették. Régen
csak cserepes virág volt a díszítés. A virágokat a hívek egyénileg vásárolták,
és hozták el a templomba. Úgy emlékszem, hogy a mellékoltárnál a padok két
oldalán egy-egy lóca volt, és annyi virág volt, hogy a lóca alatt és a lócán is
voltak virágok. Ennél az oltárnál két oldalt volt két beüvegezett mécsestartó.
Ezeket ilyenkor mindig meggyújtotta Tóth Laci bácsi, akkor már ő volt a
kurátor. De régebben – ezt már csak anyukámtól hallottam – a leventék,
fiatalabb fiúk álltak őrt a szent sírnál. Bizonyos időnként váltották egymást.
Az iskolában kártyázva várták az őrségváltást. Az őrség egészen nagyszombat
estig vigyázta a szent sírt. Volt, hogy rosszul is lettek, mert mozdulatlanul
kellett állniuk. Voltak, akik a lányokat figyelték, hogy mennek keresztet
csókolni. Pénteken este éjfélig, majd nagyszombaton egészen a feltámadásig
lehetett menni szent sírt látogatni. Abban az időben ment is mindenki, nem úgy,
mint most. Egész nagyszombaton jó, ha van egy-két ember, aki még eljön a
templomba a szent sírhoz. Anyuka mesélte, hogy az ő gyerekkorában a nagyszombati
szertartásra már felvették az újruhát és az újcipőt. Akkoriban fehér cipő volt
a divat a gyerekeknek, amit fehér szilvia festékkel fehérítettek be, majd
elmentek a szent sírhoz keresztet csókolni. Abban az időben mindenki térden
állva csúszott a kereszthez, és ugyancsak térden állva mentek vissza is.
Úgyhogy a keresztcsókoláskor a az újcipő orráról az összes máz lement.
A nagyszombat esti szertartás
tűzszenteléssel kezdődik. Erről a tűzről gyújtják meg a húsvéti gyertyát. Majd
nagyon sok ószövetségi olvasmányt olvasnak. Ez gyerekként nagyon hosszú volt,
de amikor a szentmise dicsősége alatt újra megszólaltak a harangok, az orgona
és a minisztránsok csengői, az mindjárt jobb kedvre derített mindenkit. A mise
után volt a feltámadási körmenet. Ekkorra már mindig sötét volt. A pap az
Oltáriszentséget vitte. Régen a baldachint is vitték a képviselőtestületi
tagok. Ők vitték a feltámadt Jézus szobrát és a húsvéti gyertyát is. Ez az
este, sötétben végzett körmenet mindig olyan sejtelmes és különleges volt.
Akkorában még sokan jártunk templomba, és hogy a körmenet zökkenőmentesen és
gyorsabban menjen, minket, alsóosztályos gyerekeket, akik elől az áldoztatórács
és az első padsor között álltunk, Tóth Laci bácsi, a kurátor a sekrestyén
keresztül vitt ki a körmenet elé. Amikor hazajöttünk a feltámadási körmenetről,
akkor ért véget a böjt.
Húsvétvasárnap reggel
volt a pászkaszentelés vagy ételszentelés. A 40 napos nagyböjt után az ünnepre
készített eledeleket vitték megszentelni. Már előző nap megfőzték a füstölt
sonkát és a kolbászt, a húsételeket a böjt utánra. Kalácsot sütöttek, a kalács
az élet édessége. Anyuka mindig kisebb kerek lábasban sütötte. Ki is
díszítette, tésztából körben fonást tett rá, és szintén tésztából a közepére
tett egy F és K betűt. Ez azt jelenti: Feltámadt Krisztus, Voltak, akik egy
keresztet tettek rá a betűk helyett. Mi azelőtt édes túrót és töltött húst soha
nem csináltunk. De vittünk megtisztított tormát. Ez az élet keserűségét
jelképezte. Még főtt tojásokat is vittünk. Ez az életet jelképezi. Ezeket
kosárba tettük, és fehér angol-madeirás sonkakendővel takartuk le. Régen
általában az asszonyok vitték a kosarakat, azért mert húsvét reggelén is az
asszonyok mentek Jézus sírjához. Ardón úgy is hívták őket, hogy kenethozó
asszonyok. Az én gyerekkoromban mindenki
hozott ételt szentelni. Annyian voltunk, hogy a kosarak alig fértek el a
mellékoltároknál és végig a templompadok mellett. Most alig hoznak vagy húszan.
Azt is többnyire a férfiak és fiúk. A húsvéti ünnepek alatt a régi időkben az
emberek így köszöntek egymásnak: Feltámadt Krisztus! Erre a válasz: Valóban
feltámadt!
Húsvét hétfőn volt a
fiúk, férfiak locsolkodási napja. Régen a mi családunkban csak nagyon
egyszerűen festették a főtt tojásokat. Emlékszem, még kicsik voltunk, anyuka
vöröshagyma héjából főzött tojásfestéket. Ettől nem volt szép piros, inkább
barnás árnyalatú. A megmaradt festék lé ott maradt a masina (tűzhely) szélén.
Reggel apuka meg akart locsolni bennünket. Csak úgy szépen, finoman
megfricskázni. Bedugta az ujjait a festékleves bádogba, és lefröcskölt
bennünket az ágyban. Barna pöttyös lett az ágynemű, amit abban az időben elég
nehéz voltmosószer nélkül, kézzel -
mosógép sem volt még – tisztára mosni. Amikor mi kezdtünk felnőni, mi már
boltban vásárolt tojásfestékkel festettünk. A növények szép leveleit szedtük
le, a főtt tojásra illesztettük, és szorosan nylonharisnyába kötöttük. Így
tettük a festéklébe. Festés után a tojás levél alatti része szép fehér maradt.
Az én korosztályom gyerekei forró viasszal rajzoltak mintát a tojásra. Festés
után a viaszt lekaparták a tojásról. Most már nem festünk tojást,
megöregedtünk. Nem tudom, hogy a mostani fiatalok festenek-e? A régi időkben is
volt illatos rózsavíz locsolkodáshoz, de inkább vízzel locsolkodtak. A rokon férfiak
szolidabban, lavor felé hajolva a nyakunkba, az idősebbek csak a kezünkre
öntötték a vizet. A Sógor bácsi ha megjött – ő a hegyen lakott – mindig vizet
kért, mert szomjas. Azzal locsolt meg mindenkit aztán. A gyerekek is mindig
reggel jöttek. Ők verset is mondtak, és inkább szagos vízzel locsolták meg a
lányok, asszonyok haját. A nagyfiúk délután csapatba verődve, vödrökkel, az
utcai kutakból friss vízzel mentek a nagylányokhoz. Ők nem voltak kíméletesek,
ahol érték, öntötték.
Húsvét kedden a kislányok
is jártak öntözködni a rokonokhoz, és szagos vízzel locsolták meg a kisfiúkat,
férfiakat. Az én gyerekkoromba a gyerekek csak ritkán, inkább a fiúk kapták a
festett tojásokat. A gyerekek boltban vásárolt csokitojást, csoki báránykát,
csoki kiscsirkét, csoki nyuszit kaptak az öntözködésért. Manapság már a lányok
nem járnak locsolkodni, de még a fiúk, férfiak locsolkodása is kezd kimenni a
szokásból.
2011